Jag var precis i samma situation som du för några år sedan. Maken och jag köpte ett gammalt hus och medan han koncentrerade sig på att riva ut och fixa annat i huset åkte jag runt till olika firmor och bad om förslag.
Som ensam kvinna blir man ibland märkligt bemött. "Äh, hon ska nog inte handla nåt så henne ignorerar vi" eller "hon fattar nog inget så henne kan vi lura på det mesta". Jag fullständigt hatar sånt!
Jag tog med en ritning över köket med alla mått inskrivna (fönster, el, dörrar, skorsten) och begärde snällt men bestämt om hjälp att planera mitt kök. Jag blev bra bemött på alla ställen jag var på! Marbodalåterförsäljaren, Ikea och nåt ställe till.
Hade lite egna idéer som vi diskuterade för och nackdelar med. Sen tog jag med ritningarna hem till maken och vi diskuterade länge för- och nackdelar tillsammans med en snickarkunnig kompis. Sen åkte vi tillbaka till den firma vi tyckte bäst om och gjorde en hel del ändringar till och beställde köket.
Så mitt råd är: Ge dig inte! Kräv service. Ska du handla ett nytt kök för många tiotusentalskronor kan dom banne i mig anstränga sig lite!
|