Todleoo,
I kogödselfallet (komposterad på säck) har jag det bra för sex säckar för en hundring får man i Götet - dock är gödseln 80% men dte är så bra man kan få det :-)
Däremot är det en himla skillnad på ko och häst tycker jag. Mitt trix för dte här med flugor är väldigt enkelt - i med all hästdynga i bäddarnaoch täck sedan med ett minst 10 centimeterslager av jord - köpt om så önskas - eller komposterad kodynga köpt det med. Ingen lukt, inga flugor och när växterna /sådderna blivit lite större så nå deras rötter ner till hästdyngan som vid dette laget är halvförmultnad och mkt godis för växter.
Så här varken jobbas elelr blandas det :-) så illa är det. Varför göra extra jobb och extra pengar när allt man behöver är å hämta och det enda som behövs är det egna jobbet som man ju ändå skall göra oavsett? Och med hästgödsel får Du hela mikrolivet å allting på köpet och bättre jord kan Du itne köpa alls. Åsså slippa blanda !!!!
Gräver man dessutom sig ner lite i en hästgödselstack får man nästan helt färdigkomposterad :-D jag ser bara fördelar!
Hälsar Ingrid
|