CITAT (Gunilla T @ 09-06-2008, 11:45)

Oavsett vilken förklaringsmodell man tror på när det gäller våra könsrollsbeteenden så är det våra värderingar omkring våra könsroller som gör att det "typiskt kvinnliga" ff anses som mindre värt. Det märks väldigt tydligt i arbetslivet och den lönepolitik som finns där.
Genetiskt eller socialt - tjaa, det beror ofta på vilken utbildning man har. Själv är jag övertygad om att det mesta är social inlärning och det som är inlärt kan läras om.
Uppfostran och det omgivande samhället skapar förväntningar om hur vi bör bete oss. Att bryta mot könsrollsmönstret brukar resultera i någon form av bestraffning, det blir obehagligt.
Om nu våra könsroller är genetiskt betingade borde jag väl uppföra mig som kvinnor i t. ex. Afghanistan eller...?
Lite tjatigt kanske men jag håller också helt och fullt med dig!
Tror inte vi egentligen vet om det finns något typiskt kvinnligt eller manligt i generna för hur skulle det gå till att kolla det?
Att låta barn av båda könen uppfostras av " robotar " som inte visar några som helst känslor inför vad barnen gör skulle ju kunna vara ett sätt men vill vi det ?
Vi är alla individer och om man ser till vårt samhälle så är ju en hel del saker som tidigare var helt könsbundna numera " okönade" så visst spelar kulturen in , ingen tvekan om saken.
Tycker bara synd om alla som inte " passar in " i dagens könsroller , för vi har trots allt sådana kvar , och som p g a omgivningens " skitsnack " går omkring och mår dåligt.