Jösses vad rörigt...
jag har själv jobbat på posten, både som lantbrevbärare och i "stan"
Visst hände det att det blev fel, inte ofta, men det hände, oftast kunde man rätta till det, men tex i en trappuppgång och den som fått fel post inte är hemma... då är det svårt att komma åt brevet
Men som någon nämde om sin lantbrevbärare, när jag jobbade (fast det var några år sedan) då var vi Tvugna att åka fram till alla fast bodende lådor. Sommarbostäder endast när det var post/reklam. Men alltid till de fastboende, just för att de kunde ha nåt ärende.
Sen fanns det ju dem som hade sagt till att man inte behövde det, och som ringde och sa till att de vill man skulle komma dit, men annars vet jag att man alltid åkte till alla "fasta" lådor.
och de gula lådorna tömmde vi alltid på rundan, minns tillochmed att vi hade en blankett med oss där vi fyllde i exakt vilken tid vi tömde den (bra för en själv att se hur man låg till så man kunde räkna ut när man skulle vara klar

)
Vet ju inte alls hur det är numera, var några årsedan jag jobbade på posten, sen är det väl som nån annan sa, skillnad på de olika kontoren också...