Jag är organiserad helnykterist, dricker inget starkare än lättöl eller vanlig cider ( ni vet, Chateau Bob) röker inte och tycker att droger är djävulens påfund som bara leder till elände.
Jag är FÖR slumpvisa (för övrigt finns inte slumpen, men det är en annan tråd) drogtester på fler jobb, inte bara för industriarbetare och lokförare, utan lärare, läkare, elever.
Men DENNA TRÅD är väl ofarlig? Ni som förfäras över temat, förstår ni inte att genom diskussion om rätt/fel/bra/dåligt om allt i samhället kan vi hjälpa, stötta och utmana varann?=)
Det är idag så att vi är långt fler missbrukare än ni tror, och då menar jag INTE knark!! många dricker långt mer än dom borde och kanske inser. Jättemånga spelar bort stora summor pengar varje helg. Sexmissbruket ökar, som ett slags sökande efter trygghet. och.... MATmissbruket, hörrni! Hundratusentals svenskar vräker i sej farliga mängder fett, salt, socker och snabba kolhydrater, utan att förstå hur beroende dom är.
Och om tråden varit utformad som en omröstning om hur ofta vi åt snabbmat, eller chips eller så, vore det väl okej?
Vi kan se ned på drogmissbruket om vi vill, men BEROENDET är det som ska undersökas och hjälpas, inte missbruket i sej. GHB, ecstacy och andra partydroger flödar över våra ungdomar och vi stiftar lagar och narkotikaklassar allt vi kan, men vi hinner inte ikapp. När ska man forska i VARFÖR ungdomar så desperat måste bli knall att de kan dricka flytande tvål för att få i sej ghb-bas, eller stoppa alkoholindränkta tamponger i rumpan? Såklart ska inte allt vara tillåtet, men börja forska om orsakerna till att männiksor prompt MÅSTE berusa sej istället! Om vi kan knäcka den nöten, så blir ju drogerna värdelösa?
Och , som sagt, missbruk som missbruk. Se er om i affärerna , så upptäcker ni fler än ni tror, som inte kan gå igenom kassan utan att köpa ett havkilo lösgodis, tio flaskor läsk, chipspåsar, snabbmat.....
Redigerat av Farbror Blå: 16-06-2008, 22:48
--------------------

|