Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> djupgräva i grönsakslandet?, kan man det?
          ALa
          Inlägg 01-04-2004, 19:32
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 43
          Medlem nr: 1 319

Halloj jordexperter ...

jag läste i Plöninges jordbok, att man ska djupgräva på hösten , man kan göra det på våren om man har sandjord säger han, jag vet fakt inte vad jag har för jord...suck...

är det helt skadligt att djupgräva p åvåren???

är det bättre at bara vända ner lite kompost och ev lite hästskit som folk rekommenderar varmt i grönsaksrummet ??

och vänta till höstne med att djupgräva??? ¨¨i och för sig står ju vitlöken på några ställen så där är det svårt att djupgräva , eller kan man ta upp den tillfällig och sen sätta ner den igen??

råd mottages tacksamt

/ Anna

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid på Västku...
          Inlägg 04-04-2004, 10:43
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 5 498
          Medlem nr: 20

Man behöver inte djupgräva alls - det finns en mkt smart trix att ta till och det är täckning på hösten frma till våren. Ner med en massa löv och trädgårdsavfall i landet, täck med masonit - voila på våren när jorden reder sig tar Du bort masoniten och ahr den finaste mest luckra jorden i hele världen.
          Djupgrävning är för mascokister - säger jag efter ha gjort det i höstas med allting efter ha gått kurs i Gunnebo Slott och vart så nyfiken å måste testa. Det vart chiropraktorn direkt :-(
          och upphöjda bäddar med tillförsel av gödsel varje år och vintertäckning men det finns olika skolor och mPlönningen tillhör djupgrävningsskolan och jag tillhör 'den andra' :-) men man måste ju prova båda sätten innan man kan bestämma sig. Sättet jag lärde mig i höstas var ett helt nytt djupgrävningssät jämfrt med den jag tillämpat för många år sedan :-)

Och vitlök mår int ebra av att flyttas däremot skall Du ge den gödsel NU när den kommer upp på våren. Det är alltså mängden bladmassa vitlöken lyckas bygga upp innan Midsomamr som bestämmer hur stor löken blir så var rädd om dem!

Hälsar Ingrid

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 07-08-2025, 04:36

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon