CITAT (Jan Lindgren @ 20-06-2008, 18:08)

Hej!
Jag förstår att den ekonomiska överklassen inte har några problem när elen blir dyrare på grund av vindkraften men en del av oss är lågavlönade eller har en låg pension.
Jag är väl medvetan om att minivattenkraftverk och även en del andra har samma subventioner som vindkraft. Jag anser att även dessa subventioner ska bort. Vilka andra subventioner du syftar på vet jag ej men det vanligaste argumentet brukar vara försäkringstekniskt. Det är helt klart att om ett jumbojet träffar en kärnkraftsanläggning så blir det jätteproblem. Rimligtvis måste det väl då vara planets försäkring som gäller. Det är möjligt att flygpriserna bör höjas så att sådana händelser är täckta. Försäkringsdiskussioner när det gäller vattenkraften brukar gälla dammarna. Det finns vissa risker med stora dammar men dammarna har också minskat riskerna för översvämningar vilket sparat mycket pengar.
Subventioner förstör en sund konkurens och höjer priserna. Ett bra exempel är EUs matsubventioner. När Sverige gick med i EU så sänktes slaktpriset på kor med drygt 30%. Bonden ersattes av EU. Nu har människor och marknad anpassat sig till subventioner. Alla vet att man får en viss garanterad inkomst från EU. Alltså höjs priset på jordbruksmark kraftigt. Nya bönder hamnar i samma svåra situation som det var innan EUinträdet. De som verkligen tjänat på subventionerna är de som sålt sin mark. Är det så vi ska använda skattepengar?
Samma sak håller på att hända med vindkraften. Alla vet att den subventioneras. Alltså kan man begära betydligt högre arrende för vindkraftverk än man annars skulle kunna. Har man en blåsig bit mark som kan upplåtas till några vindkraftverk så är man försörjd resten av livet. Vill vi att våra pengar ska gå till arbetsfri försörjning av ett antal markägare?
MVH
Jan Lindgren
"Elen blir dyrare på grund av vindkraften"
öh? hur skulle detta gå till? du menar de ören som du är tvungen att betala för elcertifikat på din
kolkraftsproducerade importel? Det som driver upp elpriserna just nu är
brist på miljövänligt producerad el eftersom allt fler människor har insett att den kol som "fångats in" i fossila bränslen under årmiljoner inte kan släppas ut i atmosfären ostraffat under något hundratal år. Att ställa om energisystemet är nödvändigt och eftersom det är bråttom vill staten använda elcertifikaten till att snabba på processen.