CITAT (Jan Lindgren @ 19-06-2008, 19:39)

Hej Henriks!
Jag önskar också lycka till med ansökningarna. Är placeringen bra så bör det inte vara några problem. Jag hoppas naturligtvis att subventionerna ska upphöra men är vindkraftverken lönsamma och inte stör några så är det utmärkt att de byggs. Vilken kapacitet kommer verken att ha? Jag läste just i FoF att man räkar med att elproduktionen är ca 20% av kapaciteten.
MVH
Jan Lindgren
Våra vindmätningar under två år på två mätmaster tyder på ca 25% kapacitetsutnyttjande eller ca 4,5 miljoner kwh per verk och år. Placeringen är utmärkt, inget av verken hamnar närmare än 150 meter från väg och 500 meter från hus. Relativt nära till berggrund och tämligen nära till bra leveranspunkt för elen.
Du kommer att kunna se dem i framtiden när du åker på R40s nya, planerade sträckning mellan Jönköping och Borås. (om det nu bli någon motorväg på resterande sträcka)
Det finns ganska långt framskridna planer av andra företag och markägare att bygga ytterligare verk i området - finns åtminstonde teoretiskt plats för ett tjugotal