CITAT (Azur @ 25-06-2008, 00:22)

@eden: Ja, jag var förvånad när jag testade lien - jag hade väntat mig att den skulle vara svår och tung att använda, men det gick väldigt fort att hitta en "svep - steg - svep - steg" rörelse som fungerade, och det gick fort och lätt att slå. Jag blev verkligen förvånad när den var snabbare än röjsågen på högt grovt gräs. Det enda är att skaftet är lite kort så jag måste böja ryggen lite, där får man för att man är 1.85 lång. Jag hade också lite svårt att slå på en jämn nivå, det blev gärna lite högt, men det är väl en träningssak.
@Anki: Jaså, man använder motor/handkraftdrivna vattenbrynen för att slipa dem? Får väl se om jag kan hitta ett sånt.
det är mjukt stål i liar för att de ska kunna slipas och brynas lätt, använder man en slipsten som roterar för fort eller ger för stor friktion mot lien så blir den för varm och härdningen förstörs. En gammaldags sandstens- slipsten som går sakta och fuktas med vatten funkar bäst. Liens egg ska ligga mot stenen i rotationsriktningen. Det finns handböcker i lieslåtter som visar hur man bryner och slipar men bäst är nog att fråga en gammal bonde eller någon som har handlag för det och verkligen kan det. Själv är jag ganska dålig på att slipa liar så de blir ofta bara slöare av det