CITAT (henriks @ 22-06-2008, 18:15)

Detta kan du väl ändå inte mena? Att markägare inte har rätt att använda sin egen mark, utan att all mark borde vara statligt ägd?
<klipp>
Bara en nyfiken fråga utanför ämnet: Vill du att alla skall ha samma lön oavsett arbete också?
Jag hoppas VERKLIGEN att jag misstolkat hela ditt inlägg?!?!
Jag spetsade till det lite. Men i princip menar jag att privatpersoner eller -företag inte ska kontrollera stora naturresurser. Precis lika lite som jag menar att privata företag ska äga och avgiftsbelägga riksvägar menar jag att privata företag inte ska äga stora marker och sen mjölka pengar ur det som borde vara vår gemensamma infrastruktur. Lite exemplifierat menar jag att jag inte bryr mig om ifall någon kör Mercedes Vrålåk, men jag bryr mig om ifall denna person äger stora marker, hystar in feta bidrag och subventioner, och kontrollerar delar av infrastrukturen. Jag är inte alls emot privat ägande av mark, men då kan man tänka sig att den beskattas progressivt, så att det blir väldigt dyrt att äga väldigt mycket. Och kostar nästan ingenting att äga om man nöjer sig med en gräsmatta på 100kvm.
Du har helt rätt i att jag vill att alla ska ha ungefär samma lön oavsett arbete, ja. Med det lilla tillägget att jag inte nödvändigtvis menar att högavlönade är överavlönade, de kanske snarare kan sägas vara underbeskattade. Om en städerska lägger 10 timmar per dag på sitt jobb, eller husmäklaren lägger 10 timmar av sin tid på sitt jobb, så menar jag att de båda investerar lika mycket i jobbet - för tiden är värd lika för alla. Den rikes tid här på jorden är inte mer värd än den fattiges. Sen är det såklart så att jobbar man fler timmar kan man ju tänkas få mer betalt - men inte nödvändigtvis mer betalt per timme.
Dock, just nu anser jag det viktigare att göra pensionssystemet rättvisare; det är ju helt orimligt att en högavlönad person ska ha ens en gnutta mer i pension än en lågavlönad.
Nu spårar väl tråden ur, men, gärna en liten snurra något dussin meter från egna bostadshuset, men stora jämra snurror bör överlag kontrolleras gemensamt. Staten rekvirerar mark hela tiden, tänk bara på motorvägsbyggen - ett sådant kräver mängder med mark längs en enorm sträcka. Och jag tycker inte alls alltid att det är bra såklart.
(Att privata företag kan rekvirera mark är däremot horribelt, att riva bostadshus för att bygga köpcentrum (utan lämpliga demokratiska beslut i frågan) är ju barockt)