Mycket trevligt initiativ!
Mitt bidrag till tråden blir nog mer av det ätliga slaget. Jag tycker förvisso blommor är fina och bra att komplettera andra växter med, men närmast hjärtat när det gäller balkongodling ligger nog de ätliga grödorna. Jag har väl kommit fram till att det ätliga som går att odla i den ringa jordmängd en balkonglåda utgör, är kryddor. I de olika lådorna har jag dill, basilika, oregano och timjan varvat med penséer och violer. Av en vän fick jag en paprikaplanta och en tobaksplanta. Iom att jag samplantarede dessa och tobaken fullkomligt tog över, så har paprikan inte vuxit sig så stor ännu, men har äntligen fått en egen kruka åtminstone. Annars är det mina cayennepepparplantor som visat på mest livskraft tillsammans med sockerärten. Av frösådden av cayennen fick jag säkert en tjugotal plantor som jag nu skänker bort till höger och vänster, hade aldrig trott att så många skulle klara sig! De mest praktfulla exemplaren behålelr jag själv och några har börjat bära frukt! Sockerärten är riktigt kul! Växer så det knakar och har snart tagit över den enorma terracotta som jag trodde skulle bli svår att fylla. Även här har princip alla frön tagit sig och jag har nu en grön vägg av växter på balkongen, detta är då främst sockerärten och passion som bidrar med. Dessa två får klättra på en bambuspaljé och är nu helt täckt av grönska. Jag fotsätter att "binda upp" passion kors och tvärs för att det ska bli ytterligare tätare, denna har nu dessutom börjat blomma riktigt rikligt, knopparna avlöser varandra!
Som komplement till detta har jag sedan en tomat och en kapkrusbär. Båda två blommar villigt och kapkrusbäret har börjat sätta frukt, även om det troligtvis är långt kvar tills de mognar. Kapkrusbäret är köpt som miniplanta, men utöver det har jag ett gäng små groddar ifrån kärnor från en köpt physalis, som nu står och växer till sig i små plastkrukor. Lite synd är det att dessa växter tar så stor plats för nu har jag knappt något utryme kvar på balkonen längre! Men det är så kul att odla och nästa år ska jag göra det ännu bättre. Jag tänker främst förbättra kvoten jordmån/utrymmesåtgång genom en större trälår mot väggen som man kan samplantera olika grödor i. Jag har även lärt mig mycket när det gäller olika arters groningstider och växtsätt, detta kommer även att underlätta nästa år när jag ska förbereda för en ny balkongsäsong. Men jag ska inte sticka under stol med att jag trots mina tankar på förbättring är helnöjd, total nybörjare som jag är!
Nu har jag inga bra bilder och kameran hittar jag inte, så jag får väl komplettera med bilder efteråt om någon är nyfiken.
Här kommer dock en jämförelse. Jag ber om ursäkt för de dåliga bilderna, men det är svårt att fånga allt på ett övergripande sätt.
Balkongen den 4 juni:

Balkongen den 26 juni: