Jag drar ut telefoner och eventuellt modem (fast nuförtiden använder jag ju mest mobilmodem). När åskan kommer närmare drar jag ut elkontakter också trots att där sitter blixtskydd. För några år sedan åskade det nåt så fruktansvärt, hela sommaren och långt in på hösten, sista gången faktiskt i december!! Det brukar ju bara åska på våren och sommaren. Jag tyckte jag var försiktig innan dess och drog ut sladdar, men det året förstördes ändå typ 2-3 modem, en dator (genom modemet), 2 telefonsvarare och en trådlös telefon med station. Egentligen älskar jag åska, men när det var som värst blev jag rädd för åska för första gången i mitt liv. Det small i elskåpet, plastbitarna från den exploderade trådlösa telefonen for genom hela rummet, en telefonsladd (mellan uttaget och modemet) förångades, där var ingen metall kvar, bara svedd plast. Väggen ovanför det ena telefonuttaget blev lite svart, jag har också hört folk säga att det kommer ut lågor ur dem, men det har jag aldrig sett. Det räcker tydligen att blixten slår i telefonledningen 1-2 km bort för att grejer ska bli förstörda här. Elledningen är inte lika känslig. Det brukar bli strömavbrott, men jag kan inte minnas att någon apparat har gått sönder via eluttaget. De gamla här i trakten säger att åskan blir „fångad“ och drar runt, runt, att den liksom inte tar sig över åsen. Jag vet inte om det kan ligga någonting i det, men faktum är att det ofta håller på länge. Åskan avtar och kommer sen tillbaka ett antal gånger.
--------------------
Det ska gå.
|