Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Belysning, mörkret närmar sig med stormsteg
          Mysis
          Inlägg 08-07-2008, 18:24
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 77
          Medlem nr: 16 336

Med risk för att förtreta mången lycklig sommarfirare, vill jag börja fundera på den kommande hösten...Vad är det för extrabelysning som gäller för vuxna växter? Vad kostar den? Vart finns den att få tag på? Inte ännu en mörk och hård vinter för mina gröna vänner! Dessutom är jag i behov av någonting till min uppdrivning till våren, eftersom denna verksamhet måste ske på kontoret, där det enda fönstret vetter åt norr. Vad tror ni?

Redigerat av Mysis: 08-07-2008, 18:48

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Kee
          Inlägg 10-07-2008, 08:00
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

I vinter har jag tänkt inreda min garderob för odling. Den är av typen utan fönster och ligger mitt i lgh. Jag tänker mig ett par armaturer fästa på en platta av spånskiva eller plywood som i sin tur hänger i kedjor/linor igrån garderobens tak. Detta för att kunna alterera höjden hos belysningen vartefter plantorna växer. Fyra lysrör på den ytan borde vara tillräckligt tycker jag

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera
          nelly.trott
          Inlägg 10-07-2008, 08:30
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 174
          Medlem nr: 16 612

CITAT (Kee @ 10-07-2008, 09:00) *
          I vinter har jag tänkt inreda min garderob för odling. Den är av typen utan fönster och ligger mitt i lgh. Jag tänker mig ett par armaturer fästa på en platta av spånskiva eller plywood som i sin tur hänger i kedjor/linor igrån garderobens tak. Detta för att kunna alterera höjden hos belysningen vartefter plantorna växer. Fyra lysrör på den ytan borde vara tillräckligt tycker jag

Det låter som en bra idee att ha en lysande djungel mitt i lgh .. !
          Men hur gör Ni som har belysning med stora växter som vill ha ljust på vinter ?

--------------------

Citera
          Kee
          Inlägg 10-07-2008, 19:00
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 486
          Medlem nr: 13 014

CITAT (nelly.trott @ 10-07-2008, 09:30) *
          Det låter som en bra idee att ha en lysande djungel mitt i lgh .. !
          Men hur gör Ni som har belysning med stora växter som vill ha ljust på vinter ?

Anledningen till att jag väljer att göra på det här viset är för att jag inte vill ta bort "myset" eller "atmosfären" i lgh, vilket man ju får vara beredd att uppoffra om man vill ha plantorna i rummet. För lampan ska vara tänd 12-14h per dygn och på vintern vet vi ju att det är ljust betydligt mindre än så. Således måste man stå ut med kraftigt vitt sken för växternas skull efter skymningen när man kanske helst hade ätit en middag med levande ljus eller sett på en film. Med växterna i ett separat utrymme kan man stänga in dem och inte störas av ljuset. Bara mina tankar kring detta...

Fast ev, kanske någon(några av mina vanliga inomhusväxter kan få en liten lågenergispot över sig för att kompensera för ljusbristen trots att de får stå kvar på ordinarie plats. Om detta har jag inte beslutat än.

Mysis: Armaturer blev jag tipsad om polarn, skulle finnas på ett ställe i Haninge som säljer grejer från rivningsarbeten och dyl. Där kunde man få dem riktigt billigt, så ngt liknande i repsektive hemorts omnejder är väl ett bra förslag, kan vara knepigt att hitta passande längd dock. Annars är väl Biltema/jula/rusta billiga på dylika produkter.

--------------------
          Balkongodlare och skogsträdgårdsidealist

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mysis   Belysning   08-07-2008, 18:24
          Lady Hamilton   Lysrör :flirting: .........det är det bästa altern...   08-07-2008, 19:36
          Nauti   Lysrör är ju oftast väldigt svaga och då måste man...   08-07-2008, 19:51
          Lady Hamilton   Jag och många fler med mig har väldigt goda erfare...   08-07-2008, 21:49
          Mysis   TAck för tipsen! Det blir nog lysrör, åtminst...   09-07-2008, 11:51
          embees   TAck för tipsen! Det blir nog lysrör, åtminsto...   11-07-2008, 10:51
          Lady Hamilton   Det låter som en bra idee att ha en lysande djunge...   10-07-2008, 15:01
          Mysis   Vilken bra idé, Kee! Önskar jag också hade en ...   10-07-2008, 13:02
          Irriteraren   Med risk för att förtreta mången lycklig sommarfir...   10-07-2008, 18:02
          WingDing   Som Kee skrev sök på Google på Byggåtervining tord...   10-07-2008, 19:19
          Majjijann   Vilka växter är det ni anser behöver extrabelysnin...   10-07-2008, 19:28
          Mysis   Majjijann, när det gäller belysning för "vuxn...   10-07-2008, 22:04
          Kee   Jag tänkte bygga riggen först, sen se vad den pass...   10-07-2008, 23:02
          Mysis   Jag tänkte bygga riggen först, sen se vad den pass...   11-07-2008, 15:59
          Majjijann   Ah. Tack, nu är jag genast mycket klokare :)   11-07-2008, 10:44

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 21-09-2025, 00:13

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon