CITAT (nelly.trott @ 10-07-2008, 09:30)

Det låter som en bra idee att ha en lysande djungel mitt i lgh .. !
Men hur gör Ni som har belysning med stora växter som vill ha ljust på vinter ?
Anledningen till att jag väljer att göra på det här viset är för att jag inte vill ta bort "myset" eller "atmosfären" i lgh, vilket man ju får vara beredd att uppoffra om man vill ha plantorna i rummet. För lampan ska vara tänd 12-14h per dygn och på vintern vet vi ju att det är ljust betydligt mindre än så. Således måste man stå ut med kraftigt vitt sken för växternas skull efter skymningen när man kanske helst hade ätit en middag med levande ljus eller sett på en film. Med växterna i ett separat utrymme kan man stänga in dem och inte störas av ljuset. Bara mina tankar kring detta...
Fast ev, kanske någon(några av mina vanliga inomhusväxter kan få en liten lågenergispot över sig för att kompensera för ljusbristen trots att de får stå kvar på ordinarie plats. Om detta har jag inte beslutat än.
Mysis: Armaturer blev jag tipsad om polarn, skulle finnas på ett ställe i Haninge som säljer grejer från rivningsarbeten och dyl. Där kunde man få dem riktigt billigt, så ngt liknande i repsektive hemorts omnejder är väl ett bra förslag, kan vara knepigt att hitta passande längd dock. Annars är väl Biltema/jula/rusta billiga på dylika produkter.