CITAT (Gunilla T @ 12-07-2008, 18:52)

Hej Grå!
Plantera inte för mycket i dammen i början - det ser lite naket ut först men dammväxter är ofta väldigt invasiva och det är lätt gjort att växterna snabbt tar över och att man knappt ser vattenspegeln.
Hav tålamod - det blir vackert i sinom tid. Och framförallt, plantera inte in vilda växter i dammen - de är oerhört dominanta.
Tack för tipsen, jag läser och lär! Men jag räknar med att få rensa lika mycket ogräs i dammen som i resten av trädgården och hålla efter den likadant. Självklart är det inte snyggt med för mycket växter och inte heller med för många olika.
Småttingarna här är inte så iögonfallande, ser mest grönt ut och jag har tillbringat en stund idag med att sitta och håva upp en del av dem, tillsammans med en stor andel virvelbaggsungar (eller vad det nu är för djur). En del av dem har hamnat i fårahagen och en del av dem har hamnat i det stilla brunnslocksblänket där de kommer göra lite mer nytta.
De stora musselblommorna (dammvarianten) har redan börjat göra ett flertal nya rosetter och hästsvansen skjuter upp skott som om den trodde att den yttersta dagen är kommen.
Jag ska lägga i en mangoverot på botten som skymmer pumpen lite och där skulle jag vilja plantera någon funktionell bottenväxt som kan hjälpa till att hålla ordning på innevånare och organismer.
Skönslingan står en bit längre upp och hur funktionell den är vet jag inte.