Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Nybörjare ...
          Beyas
          Inlägg 12-07-2008, 21:50
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 17 417

Tjena!
          Tänkte kasta mig in i diskusionen om det tillåts?!

Sitter i skrivande stund med en hög med grejer från Gardena som liknar ett av fotona från Buggebubben innan installationen. Mitt status är att huset är färdigbyggt och tomten ser ut som ett månlandskap.

Har också med stort intresse läst alla era inlägg. Tack för all info.

Det är dock två saker som jag skulle vilja diskutera med er.

1. Hur resonerar ni inför minusgraderna i vinter? Systemet måste ju tömmas på vatten annars fryser det sönder. Jag noterar att Gardena föreslår att man skall skaffa deras ventil som installeras på lägsta punkten, i en stenkista. Låter ju bra men jag tycker det ser ut som ett skrivbordsexempel. Jag har massor med lägsta punkter ... Jag köpte (delvis) därför just en kompressor för att trycka ut allt vatten ur systemet i höst. Vad tror ni, är det en bra idé?

2. Jag tror två av er har egen brunn och en har vanlig VA. Jag har också vanlig VA. Min tanke är just nu att installera tre sektioner, en med lågtryck (1,5 bar) för rabatterna och två för gräsmattan. Saken är den att jag ännu inte tänkt köpa en pump, utan tänkte förlita mig på VA-trycket. Det tog 17 sekunder att fylla en tiolitershink och det ger ett Gardenavärde på drygt 60. Det skulle räcka till tre stycken T200 plus lite över för slangen. Jag kommer nog inte att behöva tre T200 på sektionerna för gräsmattan utan det blir nog en på varje sektion plus några T50. Min fråga är om ni tror att det är hål i huvet att inte köpa en pump direkt? Kommer det att funka?

Jag har liksom er noterat att Gardenas 25 mm slang är alldeles för dyr. Bättre att köpa vanlig PEM från Coop för 11 kr per meter. Coop har även plastkopplingar, men de verkar ligga prismässigt i paritet med Gardena och är inte snabbkopplingar, på gott och ont.

Hopplunda:
          Angående frågan om bevattning av rabatter så är min förståelse att det inte finns något bra alternativ till Gardenas klenare slang (förutom import förtstås kanske). De små sprinklerna skall ju in i slangen och då behöver den nog vara av Gardenas klenare dimension. Någon som tycker något annat?

Gardena har en trycksänkare från kran/pumptryck till 1,5 bar för detta system. Jag har köpt en sån men inte testat ännu ...

Lägger upp några bilder senare om någon är intresserad!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Beyas   Nybörjare ...   12-07-2008, 21:50

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 15:44

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon