CITAT (Heda @ 14-07-2008, 08:45)

Detta är helt otroligt!! Så fantastiskt!! Hur rika är ni??

skämt å sido, en dröm en dröm ... får man fråga vad bygget gått på? Hur stor trädgård har ni? Detta är ju något som man drömmer om...men undrar i sitt stilla sinne om det någonsin kan bli verklighet?! Men ni är väl ändå "vanliga" människor och inga oljeshejker...eller? Kanske kan det hända någon gång...åååh, vad avundsjuk jag är!!!
Jo ,vi är rika, inte i olja, men vi hittade diamanter när vi grävde växthusgrunden
Nej, skämt åsido, ekonomin fick ett rejält uppsving när barnen flyttade ut för några år sen, den äldste är 27 och den minste 23, vi jobbar heltid båda, och det mesta av byggmaterialet är köpt begagnat på blocket, samt att jag samlat i en hel del år på "bra att ha grejor", tex plattsättningen med gamla cementplattor är plattor jag hade själv hemma, fick några av en granne och givetvis sparade pengar har gjort det hela möjligt.
Just nu så ligger vi på ca 100 000:- i utgifter för byggmaterial och arbetskostnader, tror vi landar på 20 000:- till, sen ska det inredas, Olivträdet blir nog den dyraste plantan, vi köper ett färdigt träd (2,5m) som kostar ca 12 500:- (vi har liksom inte tid att vänta på att det växer upp), men vi tar en sak i taget, det är omöjligt att göra allt på en gång.
Vår trädgård är på 650 m2, en gång gräsmatta över hela (24 år sedan), jag gav bort gräsklipparen till en granne, vi har ingen gräsmatta längre, trädgården är fylld av dammar, vattenfall, olika rumsindelningar, gångar sittplatser, etc...
CITAT (ErikG @ 14-07-2008, 10:33)

Det är verkligen kul att se det hela bli förverkligat. När jag ser att denna tråden blivit uppdaterad kastar jag mig över den för att se om det finns fler bilder. Det skulle vara kul med en bild över hela baksidan. Sån tumme med grannarna som Du måste ha kanske Du kan ta några kort från deras fönster på övervåningen.
Det är många saker jag beundrar med projektet:
1. Visionen. Hur kan man tänka ut något sådant.
2. Förmedla visionen till grannarna. Sett så här i efterhand har de ju vunnit på det vackra mur de fått, men att få dem att förstå det.
3. Genomförandet. Här har ni förstås haft nytta av Jösse
Det skall bli kul att se fortsättningen. Vad blir 2009 års projekt? Men det finns väl knappast plats på tomten för något mer...
Erik
1. Jag har sett en del trädgårdsprogram från bla England med teglade växthus, sett massvis med botaniska trädgårdar och byggnader på våra resor världen över, nånstans där föddes iden, vi utvecklade det hela under själva bygget.
2. Vi berättade för Jösse vad vi ville, och konstnär som han är, så kunde han rita en 3-dimensionell bild skalenligt som vi visade för grannarna, här utveclade vi också iden djupare med tex förlängningen av muren så att innergården skapades.
3. Utan Jösse så hade det blivit svårt, vi har naturligtvis hjälpt till så gott vi kunnat, kört och hämtat grejor, grus, murblock och varit hantlangare, blandat cement etc....
Nästa projekt finns redan på skissblocket, ett spektakulärt "vedskjul" med valv, och här blir det gräs eller sedumväxter på taket, en hemsnickrad bild på ungefär hur det ska se ut (Jösse redigerade bilden)
Valv Vi tänkte bygga något i den här stilen, taket ska det växa gräs på, och vi ska försöka att hitta gamla dörrar att sätta i Valven, eller så får vi bygga dem själv. Tanken är att även detta ska se ut som en ruin, vi blandar gammalt tegel med gråsten längst ner, vi ska lägga en del tegelsten på tvären så att det bildas hyllor i muren. Stuprännan på huset ska gå längs med detta tak och ner bakom Thujorna i en 1000 liters Cipax-behållare, behållaren har tappkran så det blir till att ta regnvatten därifrån.
Bifogar en bild på växthusbygget, några fönster till
Vi har nu satt ca 90 fönster totalt, så vi har "bara" ca 50 kvar.
Redigerat av Grönberg: 14-07-2008, 11:52