Hejsan allihopa!
Vi har en stor tomt med varierad miljö med allt från gräskanter till sly att ta hand om, vi har använt traditionella bensintrimmers men nyligen skaffat en kombinerad röjsög och trimmer och jag tänkte ge lite första intryck efter en veckas röjande.
Jag gjorde en ganska seriös marknadsundersökning innan och valde till slut en Jonsered CC2036. En ganska dyr maskin får medges, finns i paket för 4900 Kr med dubbelsele, trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga. Jag köpslog lite och fick den för 5000 inklusive en spillsäker kombinationsdunk värd 425 Kr.
Jag har nu testat den i alla tre tillämpningarna och den jobbar som en dröm, allt går avsevärt snabbare (och säkrare) än med en vanlig bensintrimmer med "loop-handtag". Du ser verkligen snabba resultat bara efter någon timmes arbete. Med dubbelselen och "styret" står man på säkert avstånd ifrån klingan/trimmerhuvudet men har riktigt bra kontroll över vad som händer.
En av anledningarna till att det blev just Jonsered CC 2036 var att den är mycket väl ljuddämpad, bara 91 dB(A) mot över 100 dB(A) för de flesta andra på marknaden. Den väger dock 2.5 Kg mer än den traditionella bensintrimmern men med den fina dubbelselen och upphängningen trollas vikten bort, och jag kan jobba avsevärt längre med denna än med den vanliga trimmern med "loop-handtag". Maskinen har en effekt på ca 1.8 Hk vilket är ganska lagom, jag skulle nog inte köpa en svagare maskin än 1.5 Hk om den ska klara alla uppgifter, det är faktiskt jobbigast för maskinen att köra trimmerhuvud i högt gräs, så om man har tänkt att röja gräs kan det vara bra att titta på en kombinationsmaskin snarare än en renodlad trimmer.
Slutsatserna är odelat positiva, vi hade först tänkt oss en billigare maskin (Jonsered CC 2126 för 3200 kr) men den kändes aningen för klen i konstruktionen i vår miljö, dessutom hade den samma effekt som den grästrimmer vi haft (1.1 Hk) så vi tvivlade på att den skulle klara de lite grövre röjningarna. Efter lite resonerande med försäljaren på Granngården blev det en kraftigare maskin och det var rätt beslut.
De råd vi kan ge:
1/Överväg en kombinationsmaskin med styre, det är arbetsbesparande, effektivt och säkert.
2/Stanna inte vid den minsta motorn om den ska klara alla uppgifter.
3/Skaffa dubbelsele!
4/Använd overall, ordentliga skor, handskar och ansiktsskydd!Hoppas någon är hjälpt av våra synpunkter, och lycka till...
http://www.jonsered.se/node326.aspx?pid=12555