Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Grästrimmer, vad tänka på vid köp?
          Mozart
          Inlägg 24-05-2007, 14:12
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 82
          Medlem nr: 7 969

Har tänkt att köpa en grästrimmer i år, med vet inte vad jag ska satsa på för någon.
          Jag vill i alla fall ha en bensdriven, då jag tänkt trimma även på ställen långt ifrån elkontakt.
          Men vad ska man köpa för märke? Black&Decker känns som ett pålitligt märke, eller? Fast grästrimmers kanske inte är så avancerade så det kanske inte spelar så stor roll vad jag köper för någon, eller?
          Vad ska man sats på för motorstyrka? Jag ska trimma en massa kirskål och gräs mm som växer i gränsen mot skogen b.la. om det spelar någon roll.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Lasse G
          Inlägg 13-07-2008, 09:42
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 17 440

Hejsan allihopa!

Vi har en stor tomt med varierad miljö med allt från gräskanter till sly att ta hand om, vi har använt traditionella bensintrimmers men nyligen skaffat en kombinerad röjsög och trimmer och jag tänkte ge lite första intryck efter en veckas röjande.

Jag gjorde en ganska seriös marknadsundersökning innan och valde till slut en Jonsered CC2036. En ganska dyr maskin får medges, finns i paket för 4900 Kr med dubbelsele, trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga. Jag köpslog lite och fick den för 5000 inklusive en spillsäker kombinationsdunk värd 425 Kr.

Jag har nu testat den i alla tre tillämpningarna och den jobbar som en dröm, allt går avsevärt snabbare (och säkrare) än med en vanlig bensintrimmer med "loop-handtag". Du ser verkligen snabba resultat bara efter någon timmes arbete. Med dubbelselen och "styret" står man på säkert avstånd ifrån klingan/trimmerhuvudet men har riktigt bra kontroll över vad som händer.

En av anledningarna till att det blev just Jonsered CC 2036 var att den är mycket väl ljuddämpad, bara 91 dB(A) mot över 100 dB(A) för de flesta andra på marknaden. Den väger dock 2.5 Kg mer än den traditionella bensintrimmern men med den fina dubbelselen och upphängningen trollas vikten bort, och jag kan jobba avsevärt längre med denna än med den vanliga trimmern med "loop-handtag". Maskinen har en effekt på ca 1.8 Hk vilket är ganska lagom, jag skulle nog inte köpa en svagare maskin än 1.5 Hk om den ska klara alla uppgifter, det är faktiskt jobbigast för maskinen att köra trimmerhuvud i högt gräs, så om man har tänkt att röja gräs kan det vara bra att titta på en kombinationsmaskin snarare än en renodlad trimmer.

Slutsatserna är odelat positiva, vi hade först tänkt oss en billigare maskin (Jonsered CC 2126 för 3200 kr) men den kändes aningen för klen i konstruktionen i vår miljö, dessutom hade den samma effekt som den grästrimmer vi haft (1.1 Hk) så vi tvivlade på att den skulle klara de lite grövre röjningarna. Efter lite resonerande med försäljaren på Granngården blev det en kraftigare maskin och det var rätt beslut.

De råd vi kan ge:

1/Överväg en kombinationsmaskin med styre, det är arbetsbesparande, effektivt och säkert.

2/Stanna inte vid den minsta motorn om den ska klara alla uppgifter.

3/Skaffa dubbelsele!

4/Använd overall, ordentliga skor, handskar och ansiktsskydd!

Hoppas någon är hjälpt av våra synpunkter, och lycka till...

http://www.jonsered.se/node326.aspx?pid=12555
          Bifogade fil(er)
          Bifogad fil  CC_2036_J210_045_12555.gif ( 8.81k ) Antal nedladdningar: 61

Citera
          Huggorm
          Inlägg 14-07-2008, 20:38
          Länk hit: #3

Moderator
          Antal inlägg: 18 405
          Medlem nr: 9 009

CITAT (Lasse G @ 13-07-2008, 10:42) *
          Jag gjorde en ganska seriös marknadsundersökning innan och valde till slut en Jonsered CC2036. En ganska dyr maskin får medges, finns i paket för 4900 Kr med dubbelsele, trimmerhuvud, gräsklinga och sågklinga.

Den är helt identisk med Husqvarna 235FR i allt utom färgen. Även priset är det samma. En sådan Husqvarna har jag nyligen investerat i, och liksom du är jag mycket nöjd. Visserligen har jag bara provat gräsklingan, men den går till allt. Jag håller på att röja av ett gärde som håller på att växa igen, och den där klingan kapar aspar och sälgbuskar som ingenting. Upp till diametrar på tre centimeter är den underbar, grövre bör man väll ta med sågklingan, men det går med gräsklingan om man kör två eller tre gånger för att komma helt igenom.

För den som har lite större arealer är den helt perfekt, men för en villaträdgård eller kolonilott är den kanske lite av en överdrift?

Citera

Inlägg i den här tråden
          Mozart   Grästrimmer   24-05-2007, 14:12
          Nila   Ska oxå köpa ny trimmer och skulle oxå vilja ha ti...   25-05-2007, 09:45
          marigt   Helloj, Jag ska också köpa en trimmer, har haft en...   28-05-2007, 08:15
          KURT   De uppladdningsbara blir tyngre pga batteriet, och...   28-05-2007, 08:52
          Limeblossom   Och om man ska trimma mer än gräs, för då behöver ...   26-08-2007, 21:14
          Tosan   Det finns ju röjsågar med trimmerhuvud. Klart bra ...   26-08-2007, 21:20
          Limeblossom   Precis, det var en sån jag menade, Tosan :) Vi har...   26-08-2007, 21:32
          Tosan   Ja, jag vill åxå ha en sån... Hoppas gubben får en...   26-08-2007, 21:41
          KURT   En bensindriven grästrimmer kan upplevas som höglj...   27-08-2007, 04:35
          *Ulrica*   I somras köpte vi en bensindriven grästrimmer till...   27-08-2007, 09:57
          kerstin z5-6   Det beror väl på styrkan -? Det ska vara samma som...   27-08-2007, 11:59
          skogstroll   har en batteridriven, den är inte särskilt tung. M...   13-07-2008, 09:50
          Azur   Jag har en Partner, köpt (på Jula) av den enkla an...   17-07-2008, 17:05
          KURT   Har man en bensindriven maskin är det också viktig...   18-07-2008, 05:40
          unkisen   Hej! Jag tycker du ska titta på tex husqvarna,...   18-07-2008, 15:35
          Belunn   Angående batteridrift så har det väl hänt en del p...   12-08-2008, 20:21
          Karin M i zon 5-6   Hej! Har själv gjort "grästrimmerinköp...   19-08-2008, 16:59

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-09-2025, 15:55

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon