CITAT (Magdis @ 15-07-2008, 10:59)

.../Jag skulle vilja skaffa en guldbenved till min rabatt, den borde väl kunna tåla skugga.
/...
Jag hittade detta om den gulbrokiga klätterbenveden 'Emerald'n Gold' på odlas sida:
"
Grön året omDe städsegröna bladen hos 'Emerald'n Gold' är brokiga i lysande gult, därför kallas den även guldbenved. Det är en liten buske som bara blir ca 50 cm hög. Den breder däremot gärna ut sig på bredden och kan som marktäckare bilda strålande vackra och frodiga mattor. Nya rötter utvecklas lite här och var på de gröna grenarna. Med hjälp av dem kan växten också på egen hand ta sig upp för t ex trädstammar och murar. Är underlaget mindre klättervänligt kan man hjälpa till med en spaljé.
Kanske är 'Emerald'n Gold' allra vackrast i lätt skugga. Där lyser bladens gula partier ändå mer än i sol. Det är också en underbar sällskapsväxt till gulblommande växter. En viktig poäng med klätterbenveden är att den såväl sommar som vinter ger ett fräscht men ändå varmt intryck. Det är därför en utmärkt växt att ha nära huset eller klättrandes uppför husfasaden."
"Klätterbenved trivs i allt från full sol till djup skugga. Busken är anspråkslös när det gäller jorden men uppskattar god tillgång på såväl mull som näring. 'Emerald'n Gold' är härdig i zon I-IV. Den kräver ingen beskärning, men en planta som breder ut sig för mycket kan beskäras på våren."

Klätterbenved,
Euonymus fortunei 'Emerald'n Gold'
Foto: PPH