CITAT (tudor @ 15-07-2008, 22:50)

Vad blev tätningen? Murbruk? Använde ni den där speciella vattentäta /luftblandade betongen? Använde ni samma material mot jord,berg respektive sten?
Perfekt! Vackert!

Hm... vattentätt blev det
INTE riktigt...
I botten på dammen där muren skulle fästas mot berg, började jag med att blanda bara cement och vatten till en "slurry" och borstade in denna i berget.
Sedan murade jag upp kanten med tvättad natursten med murbruk C förstärkt med cement och murcement (i förhoppningen att murcementen ger ett något flexiblare bruk)
Alla större, synliga sprickor tvättades ur med högtryckstvätt, fylldes med ovan nämnda slurry och täcktes med tvättad småsten (3-4 mm) för att dölja cementen.
Efter första fyllningen och konstaterandet att det inte var tätt, tömdes dammen och en del sprickor "kompletteringstätades" med silikon.
Det är inte helt tätt, vattenytan sjunker några cm per dygn, jag tror att det är "bäcken" som läcker, den rinner i ett slag i berget med massor av sprickor. Vi får se vad vi skall göra åt saken, men det lutar åt att vi bara kompletteringsfyller i år och kollar vad en vinter med minusgrader innebär för dammen. Kan ju bli lite mer jobb till våren!