Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Vad är detta? Ogräs?, doftar kryddigt
          Järfälla
          Inlägg 17-07-2008, 12:34
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Jag anla en allmän rabatt vid vår parkeringsplats för 2 år sedan. I år har det dykt upp något som jag inte känner till. Jag har låtit det vara för det ser rätt trevligt ut, men det har verkligen stor spridning så nu börjar oron över att det kanske är något svårt ogräs... Bladen doftar kryddig gott. Jag väntar på ev blom så jag kan identifiera. Någon som känner igen? Måste på något sätt ha spridit sig med frö, eller om det kommit med någon annan planta... Det sprider sig otroligt i alla fall, nu täcker det ca 3-4 kvm. De kommer upp stänglar en och en, några är grenade, men inte som tuvor.

Någon som vet hur de sprider sig?

Bifogad fil  IMG_7364.jpg ( 488.15k ) Antal nedladdningar: 52

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Järfälla
          Inlägg 17-07-2008, 14:16
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Ok, då har jag rysk dragon. Tusen tack. Är det någon fara att låta den vara tror ni?

Läste om den i Perenner - den verkar bli väldigt hög 80-120 cm. Låter möjligen lite konstigt att den bara är 15-20 cm nu. Sen verkar den inte växta busklikt, utan bara "singel-stjälkar" med 10-20 cm mellanrum. Men det kanske är för att den är så "ny" och otablerad.

Jag har lite problem att få marktäckarna att räcka till, så om den inte skadar övrig växtlighet (konkurrerar för hårt) så hjälper den mig att täcka tom jord. Övriga växter är massor av olika lavendel, kantnepeta, lammöron, bolltistlar, martron, vit och blå salvia, olika timjan som marktäckare samt kattfot, stormhatt, slottsmalört... Dvs mest torktåliga växter - så dragon borde ju platsa...

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 11:32

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon