Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Svea Runa Margarin
          Grå
          Inlägg 17-07-2008, 19:27
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

Jag har gått hela våren och sneglat på en trälåda ute i Henriks pannrum som hans farfar använt som skruv- och braåhalåda och som nu Henrik använt som detsamma fast han stört sig på att den inte riktigt passat i skåpet så han inte har kunnat stänga luckan.
          Trälådan har texten "Svea Runa Margarin" målat (eller bränt, eller stämplat) på sidorna och idag frågade jag om han väldigt gärna ville ha den så, eller om jag kunde få ta hand om den.

(Ta hand om den = Tvätta av den, olja den, skydda den invändigt med plast och plantera saker i den!!)

Det kunde jag få och när han tömt ur den på skruv- och braåhasakerna så låg där i botten en smutsig och oljig tidskrift från 1934 som hette "Vegetarianen". Papperet är gjort av den klassiska gamla "läskpapperstypen" som Kalle Anka fortfarande var gjord av när jag var liten så det går fortfarande att bläddra och läsa i den, men den är ruskigt smutsig.
          En av annonserna löd:
          "Hela familjen är förtjust i Corn Flakes, Kellogs Cornflakes, nu 55 öre per paket."
          biggrin.gif

Sedan är det någon artikel med rubriken "Giv Sveriges folk ett bättre bröd!"
          Det ska jag anamma, det ska bli mitt valspråk på jobbet...

Det som jag fastnade för var däremot sidfoten på omslaget. Det står:

"Peter Donov,
          ledaren av Universella broderskapet, den stora rörelsen för en ny
          kultur, rättvisa, broderskap och fred och vegetarism i Bulgarien."

Jag kan inte låta bli att undra vad Bulgarerna pysslade med 1934 om man kände sig tvungen att starta ett broderskap för att få dem att äta ännu mer grönsaker... från Sverige..?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Sussie F-Flower
          Inlägg 18-07-2008, 08:24
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 3 217
          Medlem nr: 14 814

Vilka fina saker du har fått tag i!

Visst är det härligt och samtidigt häftigt med alla sådana här "gamla" saker...
          Tänk om "sakerna" kunde tala... Det är nästan lite magi bara att hålla i dom.

Älskar själv allt som är gammalt, så till den grad att mina vänner nästan tycker att dom kommer till ett museum när dom kommer till mig... crying.gif laugh.gif

Vad kul att du delade med dig av dina bilder!

Citera
          Grå
          Inlägg 18-07-2008, 12:15
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 2 648
          Medlem nr: 11 526

CITAT (Sussie F-Flower @ 18-07-2008, 09:24) *
          Vilka fina saker du har fått tag i!

Visst är det härligt och samtidigt häftigt med alla sådana här "gamla" saker...
          Tänk om "sakerna" kunde tala... Det är nästan lite magi bara att hålla i dom.

Älskar själv allt som är gammalt, så till den grad att mina vänner nästan tycker att dom kommer till ett museum när dom kommer till mig... crying.gif laugh.gif

Vad kul att du delade med dig av dina bilder!

Ärligt talat så var detta ett mycket stort fynd för mig, för jag hade faktiskt ingen aning om att tankar på buddhism och den typen av spiritualism överhuvudtaget var något som rörde sig här i skandinavien så tidigt på 1900-talet, så den där tidningen har i varje fall talat så det räcker och blir över smile.gif

Mitt hem ser inte ut som ett museum, mer som en second hand dump (soptipp??) för jag tycker betydligt mycket mer om rejält byggda möbler som använts och älskats i många herrans år, än spånskiveskiten som tillverkas idag och som håller sålänge man inte har monterat ihop det eller ska öppna en låda för första gången.
          Soffor hittar man inga så sköna som de där fulingarna med randigt, garnaktigt tyg i brunaoranga färger och bolster så man tror de har robbat en hel skumgummifabrik och stoppat i... rejäla trästommar... det är grejer det smile.gif
          Jag har ingen sån, men vill ha och snart har hundarna legat sönder de sofforna jag har så det är ändå dags att byta. Då är det slutlugget i sofforna för hundsingarna när jag får in en sån 60-talsklenod i huset!

Citera

Inlägg i den här tråden
          Grå   Svea Runa Margarin   17-07-2008, 19:27
          Grå   Nu har jag googlat lite på Peter Donov och inser a...   17-07-2008, 19:52
          Platinum   Är du säker på att de stavade rätt? http://www.br...   17-07-2008, 19:52
          Grå   Är du säker på att de stavade rätt? http://www.br...   17-07-2008, 20:01
          Platinum   Njae, nog inget du ska ge dig in på själv. Vill du...   17-07-2008, 20:05
          Grå   Kemikalier och kemikalier... jag hade tänkt mig gr...   17-07-2008, 20:25
          Platinum   Svårgooglat detta...närmaste jag kommer är detta s...   17-07-2008, 20:38
          Alba   Vilket fynd. Den lådan skulle jag älska att ha i m...   18-07-2008, 08:02
          Sussie F-Flower   ....för jag tycker betydligt mycket mer om rejält ...   18-07-2008, 12:39
          Grå   Enda fördelen är väl att det väger mindre om man s...   18-07-2008, 12:46
          Myosotis   Häftigt!!   18-07-2008, 08:34
          Sussie F-Flower   :rotfl: :rotfl: :rotfl:   18-07-2008, 12:49
          *Stintan*   Oj va kul med gamla grejer!   18-07-2008, 16:18
          Grå   Oj va kul med gamla grejer! "Gräddrikast...   18-07-2008, 18:50
          *Stintan*   "Gräddrikast" :D Undrar om de finns i ...   18-07-2008, 19:52
          Platinum   Hittade detta nyss, kanske nått att googla vidare ...   18-07-2008, 18:56
          Grå   Hittade detta nyss, kanske nått att googla vidare ...   18-07-2008, 21:41
          anne-li i olofstorp   Coolt, tack! :) , fint som snus ju, snacka om ...   18-07-2008, 22:02
          Grå   :giggle: Bestäm dig! var det snus eller mar...   18-07-2008, 22:04
          anne-li i olofstorp   Se upp med "Tramsfetterna" bara :coolg...   18-07-2008, 22:06

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 26-07-2025, 16:27

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon