Jag har gått hela våren och sneglat på en trälåda ute i Henriks pannrum som hans farfar använt som skruv- och braåhalåda och som nu Henrik använt som detsamma fast han stört sig på att den inte riktigt passat i skåpet så han inte har kunnat stänga luckan.
Trälådan har texten "Svea Runa Margarin" målat (eller bränt, eller stämplat) på sidorna och idag frågade jag om han väldigt gärna ville ha den så, eller om jag kunde få ta hand om den.
(Ta hand om den = Tvätta av den, olja den, skydda den invändigt med plast och plantera saker i den!!)
Det kunde jag få och när han tömt ur den på skruv- och braåhasakerna så låg där i botten en smutsig och oljig tidskrift från 1934 som hette "Vegetarianen". Papperet är gjort av den klassiska gamla "läskpapperstypen" som Kalle Anka fortfarande var gjord av när jag var liten så det går fortfarande att bläddra och läsa i den, men den är ruskigt smutsig.
En av annonserna löd:
"Hela familjen är förtjust i Corn Flakes, Kellogs Cornflakes, nu 55 öre per paket." 
Sedan är det någon artikel med rubriken
"Giv Sveriges folk ett bättre bröd!"Det ska jag anamma, det ska bli mitt valspråk på jobbet...
Det som jag fastnade för var däremot sidfoten på omslaget. Det står:
"Peter Donov,
ledaren av Universella broderskapet, den stora rörelsen för en ny
kultur, rättvisa, broderskap och fred och vegetarism i Bulgarien."Jag kan inte låta bli att undra vad Bulgarerna pysslade med 1934 om man kände sig tvungen att starta ett broderskap för att få dem att äta
ännu mer grönsaker... från Sverige..?