Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Gräver jag ner avfall?
          spotty
          Inlägg 05-11-2002, 13:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 95
          Medlem nr: 81

Jag gräver ner grönsaksrens odyl i grönsakslandet. Min man säger att jag gräver ner avfall och det att det inte är tillåtet. Jag säger att jag lika gärna kan gräva ner det där som i komposten. Vem av oss har rätt?

--------------------
          spotty

Cast a cold eye, on life, on death, horseman pass by

Marsvinet heter Chutney och har lånats från den engelska firman www.winking-cavy.co.uk (oemotståndliga presentartiklar med smågnagare)

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 15-01-2003, 18:47
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Jag tror inte man behöver fastna i definitioner om vad som är köksavfall, trädgårdsrens eller kompost. Man kan använda sunt förnuft. Bor man i ett område där man riskerar att göda och dra till sig råttor eller mängder av möss så komposterar man i sluten behållare allt som dessa djur kan tänkas gilla. Det gäller t ex äpplen, morötter och köttrester, medan man utan problem kan mylla ned gräsliknande material direkt såsom blast direkt i jorden.

Komposteringen är nedbrytningen, och för att den ska skapas behövs ju inte kompostlådor - den sker i hela naturen, frömst på marken. Men vill man ha aktiv nedbrytning även på vintern, vill man kompostera också animaliska rester och bor man i områden där råttorna till och med kommer till äppleskrotten - då är det bra att lägga allt råttätbart i sluten och isolerad kompostlåda.

Animaliska rester lägger jag alltid i kompostlådan, för de stinker även när de komposteras (bryts ned) i jorden. Och eftersom räkskal och annat hamnar där behövs ju växtdelar också för att de ska bli bra balans och skjuts i nedbrytningen. Alltså hamnar växt- och grönsaksrester också i kompostlådan. I övrigt läggs grönsaks- och fruktrens i öppna lövkomposter och direkt i jorden här också, särskilt vid kvävekrävande växter.

--------------------

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-06-2025, 17:03

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon