Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Angrepp på chiliplanta, Små svarta kryp
          Platinum
          Inlägg 27-06-2008, 06:25
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Jag har fått angrepp på en av mina plantor med pepparfrukt.

Började fundera varför bladen på en av plantorna började gulna och såg nu vid syning att det på undersidan av bladen sitter pyttesmå svarta kryp. Just denna står bredvid tre andra plantor utan angrepp och inomhus i ett söderfönster.

Vad kan det tänkas vara?

Smittsamt? Spridningsrisk?

Hur åtgärda? Bespruta, beskära?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Danne_A
          Inlägg 18-07-2008, 17:41
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 13 231

Det lustiga med Provado är att det på baksidan tydligt står att man inte skall använda detta till ätliga växter. Samtidigt står det på nätet att detta är professionellt godkänt för diverse ätliga växter, kanske är en fråga om "koncentration" och annat... Se t.ex denna länk...
          http://www.cdpr.ca.gov/docs/registration/p...6/01january.htm

nåja, det är i alla fall inget jag rekommenderar...

Citera
          Platinum
          Inlägg 18-07-2008, 17:53
          Länk hit: #3

Medlem

CITAT (Danne_A @ 18-07-2008, 18:41) *
          Det lustiga med Provado är att det på baksidan tydligt står att man inte skall använda detta till ätliga växter. Samtidigt står det på nätet att detta är professionellt godkänt för diverse ätliga växter, kanske är en fråga om "koncentration" och annat... Se t.ex denna länk...
          http://www.cdpr.ca.gov/docs/registration/p...6/01january.htm

nåja, det är i alla fall inget jag rekommenderar...

Intressant länk, detta krävde ju lite vidare googling och njae förlitar mig nog heller på ev. kryp i trädgårn.

Om innehållet i Provado: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera
          Danne_A
          Inlägg 21-07-2008, 18:57
          Länk hit: #4

Medlem
          Antal inlägg: 6
          Medlem nr: 13 231

CITAT (Platinum @ 18-07-2008, 18:53) *
          Intressant länk, detta krävde ju lite vidare googling och njae förlitar mig nog heller på ev. kryp i trädgårn.

Om innehållet i Provado: http://en.wikipedia.org/wiki/Imidacloprid

Mycket intressant läsning! Substansen används alltså för loppmedel för djur... Provadopiller i öronen kanske hjälper? crazy.gif

Det var egentligen förra året, jag blev något desperat över de trips problemen jag fick av mina i chilis. En fajt som slutade med att jag högg ner dem, och bestyckade övriga prydnadsväxter med Provado pinnar... Trips är inte roliga och är i princip omöjliga att bli av med dem eftersom alla andra mer "hälsosamma" medel lägger sig utanpå växten, och Trips lever gott i larvstadie inne i växten.

Citera
          Platinum
          Inlägg 21-07-2008, 21:11
          Länk hit: #5

Medlem

CITAT (Danne_A @ 21-07-2008, 19:57) *
          Mycket intressant läsning! Substansen används alltså för loppmedel för djur... Provadopiller i öronen kanske hjälper? crazy.gif

Det var egentligen förra året, jag blev något desperat över de trips problemen jag fick av mina i chilis. En fajt som slutade med att jag högg ner dem, och bestyckade övriga prydnadsväxter med Provado pinnar... Trips är inte roliga och är i princip omöjliga att bli av med dem eftersom alla andra mer "hälsosamma" medel lägger sig utanpå växten, och Trips lever gott i larvstadie inne i växten.

Hur menar du när du säger att de lever i gott larvstadie inne i växten? De plantor jag har som fick angrepp och ställde utomhus, visar ju inga fler sjukdomstecken än små svarta kryp på blad som gulnar och sedan faller av. De har ju burit blommor och utvecklar frukt trots detta.

--------------------
          Ooops!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 01-08-2025, 21:34

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon