|
Varför enbart rugosarosor? Eller, varför rugosor över huvud taget? Jo, jag vet att de växer som ogräs på de flesta ställen, men om man inte bor i lappländskt klimat så finns det ju så många andra trevliga rosor att välja på. Det är ju snudd på helgerån att inte unyttja det (tycker jag).
Appropå lerjord och upphöjda bäddar och jorddjup: har själv stabbig obefintligt dränerande lerjord där upphöjda bäddar är den enda framkomliga vägen. Har därvidlag samma inställning som ni - ju mindre grävning i lerjorden desto bättre. (Har knäckt både ett spad- och ett grepskaft i mina lerjordsgrävningsförsök här). Nu gör jag som så att jag vänder grässvålen upp- och ner, och sedan ställer jag rosen ovanpå och fyller upp en form av gigantisk kinnekulle/mullvadshög med plantjord & grus runtomkring (50/50 - blandning sisådär). Det går utmärkt, men det är klart att ju mer/djupare fluffjordlager desto bättre. Jag har inte hållit på så många år än, men jag tror att skillnaden består i tiden, dvs ju djupare god jord -bädd desto snabbare etablering. Eller omvänt, min latmaskmetod medför att rosorna behöver längre tid på sig att bli stora. Man kan också uttrycka det som så att när man har dåligt dränerande jord så måste man bygga uppåt, ty om man gräver nedåt så spelar det ingen roll vad man fyller med - det blir ändå en bassäng med stående vatten. alltså måste man bygga uppåt, och då ser det konstigt ut om man bygger för högt. Nej, då får man ta ett steg tillbaka och få perspektiv på tillvaron, och lägga av med denna hysteriska tidspress som dagens samhälle driver oss till, och inse att det tar tid att bygga en riktig trädgård.
Appropå höjd på växter så är de 3 viktigaste faktorerna: zon, sol och blåst. Ok, jordmån är också viktigt. Ju bättre växtzon ju större rosor. Helsoligt läge ger lägre rosor, halvskuggigt ger högre. Detta eftersom att alla växter strävar efter (sol-) ljus. Ju blåsigare desto lägre rosor. (Det där med blåsten särskilt vet alla västkustbor, det är ju bara att titta på vegetationen i kustbandet.)
Oj, oj, vilket bror duktig -svar detta blev. Ja, ja, det är smällar man får ta. Hoppas i alla fall att det finns något i mitt svar som kan vara av intresse.
/S
|