Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Åkerfräken, Hur blir jag av med de små julgranarna?
          GrönaEllinor
          Inlägg 25-07-2008, 21:09
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 4
          Medlem nr: 14 267

jag har hela min kolonilott invaderad av åkerfräken! Jag drar och drar och drar. På våren/hösten när jag gräver drar jag lite extra. men de kommer tillbaka med oförändrad kraft.

Vad gör man?

Tacksam för förslag och lösningar.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          EKLO
          Inlägg 25-07-2008, 23:54
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 398
          Medlem nr: 11 952

Hej, jag antar att det "bara" är att gräva upp rötterna som gäller - ett drygt och trist jobb förmodar jag. Men först: Är du säker på att det är just åkterfräken som växer där - de "sträcker grenarna uppåt" och grenarna är fyrkantiga (till skillnad från t ex skogsfräken och ängsfräken).

Om det är åkerfräken så kan du kanske ha nytta av dem efter uppgrävningen: Själv söker jag hela tiden just åkerfräken eftersom den är så näringsrik och svampangreppshämmande - ett känt och använt gödsel och stärkande medel helt enkelt, pga av kislet och lite annat. Jag kokar en massa (plastkasse full) i en halvtimma i en stor kastrull med mycket vatten, sedan silar jag av och späder efter avsvalning med vatten tills det ser ut som svagt te. Vattnar sedan med detta, och lägger de avkokta resterna runt potatisen (eftersom jag har potatisskorv). Också dill har lätt att angripar av svampsjukdomar, det ska vara bra att gödsla jorden med åkerfräken innan man sår fröna, och sedan fortsätta att vattna med det sedan plantorna kommit upp.

Men som svar på din fråga: Dessvärre är det nog rötterna du måste ge dig på.

Redigerat av EKLO: 25-07-2008, 23:54

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 28-07-2025, 17:10

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon