Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Pagodkornell, erfarenheter?
          Ingrid Zon3
          Inlägg 25-07-2008, 07:20
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Jag blev väldigt förtjust i pagodkornell, Cornus controversa, efter att ha sett den i Enköping. Jag har inte fått tag i så mycket info än. Härdighet zon I-II(III) verkar anges genomgående men höjden varierar starkt, på ett ställe hittade jag 4 meter på ett annat 8 m.
          Är det någon som har erfarenhet av den?

Bifogad fil  Pagodkornell.JPG ( 366.57k ) Antal nedladdningar: 97

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Järfälla
          Inlägg 28-07-2008, 18:48
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 248
          Medlem nr: 987

Jag har fått lära mig av mina lärare att man inte ska fokusera så mycket på slutstorlek på träden, mer se det som en hint om hur fort det växer, och tänka på att rotsystemet också växer där under ungefär motsvarande. Om det anges till 15 m så är ju den siffran gällande "när trädet är 10 år". (Sen varierar ju dessa 15 m säkert 2-3 m åt vardera håll.)

Därför säger vissa att det är bättre att ta ett träd som blir "för stort", så hinner du själv njuta av dess skugga, och rätta växtform, än att ta ett träd med rätt slutstorlek och då få vänta 10-15 år. Bara det inte skadar hus, ledning osv... under uppväxten.

Träd växer ju sakta, det är väl just därför man är så mycket mer noga när man ska välja, och man kan ju tyvärr inte rymma alla sorter man gillar. Men man behöver kanske inte vara så himla rädd att plantera stora träd... Ibland är det vettigare, då får man snabbare den skugga och mikroklimat man är ute efter. I o f s är det mer vanligt att man blir galen på att folk tar ner alla träd när de köper hus. Men är man van trädgårdsmänniska har man ju greppat detta med värdet av träd.

Träd är ju bara 10 år ett enda år... Om de är 6 m om 10 år, så är de kanske 10 m om 20 år. Då står ju också huset kvar. Så jag kan tycka att folk möjligen hakar fast för mycket vid angivelsen av storlekarna, utifrån att det är den höjden man vill ha. Dvs om det är lagom bara just vid 10-årsstorlek är det ju väldigt synd, det är kanske bättre att ha glädje av det även de första 9 åren...

I alla fall finns det olika synsätt, och är man medveten kan man ta detta med slutstorleken lite lättare.

Manchurisk valnöt är ju ett väldigt läckert träd! Om du vill ha det så kör!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 24-07-2025, 02:38

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon