Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Humlor i fågelholken, vem behöver humleholkar?
          ☂Vide☀
          Inlägg 07-06-2008, 20:04
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 9
          Medlem nr: 16 540

Jag har ett par fågelholkar hängande i norrläge på garageväggen. Förra året bodde där blåmesar men i år är de tomma båda två. Tidigare när jag gick förbi hörde jag ett väldigt surrande och trodde att en humla hade fastnat i ett spindelnät eller liknande, men det kom från en av holkarna! Jag gick närmare och försökte kika in så gott det gick - borde haft en stege - och såg tre humlor därinne, en satt i öppningen och flaxade frenetiskt med vingarna. Jag har hört att de kan "värma upp" innan de flyger iväg men någon uppvärmning torde inte behövas i värmen.
          Senare hörde jag surrande även från den andra holken, och såg hur humlorna flög ut och in ur holk nr. 1.

Ni som kan sånt här, brukar humlor bo i fågelholkar? De är hjärtligt välkomna att stanna där om de vill, jag är bara konfunderad.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          GasseG
          Inlägg 01-08-2008, 00:49
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 52
          Medlem nr: 15 993

Har byggt två överdimensionerade fågelholkar med små avlånga hål, för humlor. En med hål där uppe och en med hål i nederkant.....ska se vilken de föredrar. Håll tummarna för mig nästa år.

Förresten så la jag in torr mossa till dem...tror de gillar sånt.

De sitter i norrläge!

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 12-08-2025, 12:30

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon