Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Etotal och hönslöss, Är det någon som kan och hur gör man?
          CillaM
          Inlägg 26-07-2008, 15:11
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 3 419
          Medlem nr: 4 901

Hönsen har hönslöss, jag har Etotal men det saknas beskrivning för hur man gör.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Nostalgia
          Inlägg 01-08-2008, 22:58
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2 833
          Medlem nr: 10 222

Hejsan!
          Under mina 20 år som hönsägare har mina höns drabbats ett antal gånger av löss, värst brukar det vara under riktigt varma sommrar. När jag behandlat hönsen med Etotal har jag både för hönsens och min egens skull varit utomhus. Hönslöss lever främst i bakdelen på hönorna där dom lägger sina ägg intill kloaken, det är därför viktigt att pudra extra mycket där men även som Heda säger under vingarna, behandla också gärna i nacken.
          Tänk också på att rengöra hönshuset noga,tvätta väggar, byt spån, rengör sittpinnar och reden (jag brukar börja med det och sedan släppa in dom behandlade hönorna) Om du har tupp så ska han också behandlas.

Man ska inte använda äggen från hönor som behandlats, jag brukar vänta minst en vecka.

Mina höns går ute året runt, men vintertid brukar jag ha en balja med sand i som jag även blandat med lite aska, så dom kan sandbada, precis som dom gör ute på sommaren, det brukar vara bra mot löss.

Lycka till med dina fjäderfän smile.gif

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-09-2025, 02:15

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon