|
Jag inser nu att det är ett rent under att mina chiliplantor kommit någonstans. Jag fick tre fröplantor av okänd sort av en jobbarkompis i våras. Dom fick nya 10 cm krukor och i dem har de fått bo tills det blev väder att ha dem ute på balkongen. I maj fick jag en till, som ska få flerfärgade frukter. Den "blev kvar" i 5 cm byttan. Alla 4 har stått i ett tråg vid väggen och har fått biobakt i vattnet när tomaterna fått det, varannan vattning. Ett par tre dm höga är dom.
Igår tröttnade jag på alla plantor på balkonggolvet så jag planterade chilin i blomlåda i pås-kogödsel (samplanterade med vita violer som verkar vara inne i andra andningen). Frukter sitter på alla plantorna och de blommar för fullt. Har ingen aning om när den första sorten är mogen, frukterna är gröna och jag vet ju inte om de ska växla färg.
Ok, jag får säkert inte nånb stor skörd men tydligen så tål åtminstone en del sorter rätt rejäl misshandel. Och det finns gränser för hur mycket chili jag gör av med.
Blir det större skörd om man plockar av frukterna efter hand, som med ärter, eller spelar det ingen roll?
--------------------
Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.
|