CITAT (nelly.trott @ 02-08-2008, 16:07)

Detta kommer att vara en oändlig tråd om olika åsikter och jag har mina rätt bestämda åsikter om att man borde gå framåt inte bakåt! Allt detta är bara ett liv i lögn ! I deras länder är just dessa operationer som är mest eftertraktad som kanske en näs occh ögon operation i Japan.
Varför leva i lögn ! Visst alla runt omkring tycker och tycker men vad hjälper det om ingen bryter mönstret ?
JAG TYCKER INTE SYND OM DE ! -iaf det gör jag bara inte .
Nu är det inte alltid så lätt att "gå framåt" om man riskerar att bli ihjälslagen. Jämför med Europride som pågår just nu just för att bryta mönster som du skriver och facit så långt är 2 överfall med misshandel rubricerade som hatbrott
Anledningen till att dessa operationer är eftertraktade är ju att kvinnor känner pressen på sig att göra något för att leva upp till omgivningens krav. Det hjälper väl inte att skuldbelägga kvinnorna då och säga att de inte borde haft sex? Ska vi tvinga in andra i kyskhet? Nä vårat sexliv ska vi själva råda över för det är en privatsak men "hederskulturen" ska vi bemöta och det gör man inte genom att skuldbelägga kvinnorna som är utsatta utan ta istället diskussionen med deras pappor, farbröder, bröder och andra män i deras omgivning.
CITAT (Huggorm @ 02-08-2008, 16:09)

Naturligtvis är det så. Men då kan man ju fråga sig varför vi släpper in en så stor mängd av dessa i Sverige att det uppenbarligen orsakar bekymmer för oss? Eftersom dom uppenbarligen inte tänker anpassa sig efter svensk norm och lagstiftning kanske det vore bättre att släppa in behövande som faktiskt är beredda att sköta sig och ta seden dit de kommer. Och som ger fan i hur deras döttrar ser ut i skrevet?
Fast de "tar ju seden dit de kommer" ställer vi upp med operationer istället för att försöka bryta hederskulturen så visar vi ju att vi accepterar den?!