Fågelvägen - tack för länken, jag ska läsa den nogrannt lite senare i sommar. Ser att den handlar om friväxande träd i naturmark, främst skog.
Jag har försökt lära mig så mycket som möjligt om trädrötter och har skrivit en hel del om det. Håller kontakt med dem som forskar, odlar och planterar träd i olika länder. Alla som hållit på ett tag säger samma sak: Glöm det där med pålrot, hjärtrot mm. Träd utvecklar rötter där det finns syre och vätska och när träden når vuxen ålder går inte att se några enkla mönster som är hjärtformade eller annat.
Istället är det bra att veta att i våra trädgårdsmarker utvecklar träden sina rötter oftast på ytlig nivå, dvs från 5-40 cm ned i marken. de näringsupptagande rötterna finns i stort sett alltid i utkanten av kronan och utåt. Från stammen och ut går rötter som inte tar upp näring men som leder näring från och till rotsystemet. det är i utkanterna av kronan som träden är som mest känsliga för marktryck, plattsättningar, fordonskörning och annat.
Träd i fri mark utvecklar ett ganska symmetriskt rotsystem men finns det en väg, trottoar eller berg på ena sidan utvecklas hela rotsystemet åt andra hållet.
Ska du tolka var dina ekar och tallar utvecklat sina rötter - se var berg och hinder för syre och vätska finns från stammen och ut några meter och längre utanför kronan. Där markerna är som bäst - luckrast - där finns också näringsupptagningen.
--------------------
|