|
Jag förstår att folk blir upprörda och tycker att den här djurhanteringen är hemsk, men varför är det här värre än vad som händer med andra djur här i europa?
Jag har sett bilder hur kor i Grekland fått benen avsågade med motorsågar för att de ska få plats i transportvagnarna. Där inne dör de i fruktansvärda plågor och det är knappast snabbt övergående. Jag har läst om grisar som flås levande och i Sverige kastreras galtar fortfarande utan bedövning... mm mm. Jag har dock aldrig hört någon säga att greker eller spanjorer är uppfinningsrika vad gäller tortyrmetoder för det, och definitivt inte svenskar.
Jag upprörs inte mer av bilder på plågade hundar än jag gör av kor eller grisar i samma situation. Djur är djur oavsett ras och alla har samma rätt till omvårdnad och en human död. En hund är inte mer värd bara för att vi i väst håller den som husdjur. Eller är det vi i västvärlden som ska avgöra vilka värden djur har och dela in dem i kategorier efter hur vi förhåller oss till dem rent känslomässigt? Vem har givit oss den rätten?
Visst kan man sluta köpa kläder med pälskant, men hur många är villiga att sluta äta kött för att korna från Grekland ska slippa sluta sina dagar med bruten ryggrad eller avhuggna ben på ett betonggolv i Frankrike?
--------------------

|