CITAT (HelenJ @ 09-08-2008, 21:25)

Och så en helt annan sak apropå OS - varenda gång det är något sportevenemang; fotbolls-VM, ishockey-VM eller som nu OS, så tar man från TV-ledningens sida för givet att varenda människa i Sverige vill se varenda minut av detta! Alla andra TV-program blir antingen senarelagda eller får utgå.

Men är det verkligen så att de sportintresserade är i total majoritet av svenska folket?

En väldigt stor majoritet av programmen i TV handlar även i dessa veckor inte om OS. Även i SVT dräller det av icke-sport-program. Det var lite 'värre' förr när vi bara hade 2 kanaler; nu kan de ju skyffla över det mesta till SVT24. Sportprogram av brett snitt, dvs, exempelvis skidskytte-VM, drar lätt ett par miljoner tittare, detsamma kommer säkert många OS-program att göra. Jämför med ca 50000 tittare som en liten obskyr nöjesserie på någon av reklamkanalerna kan ha samtidigt. Sett till tittarsiffrorna visar SVT snarare för lite sport, året runt, men det kostar ju pengar att sända från världscuperna i diverse idrotter.
Jag själv ser en hel del från OS, VM, etc, i diverse sporter, men skulle aldrig orka ta abonnemang på sportkanaler, följa Allsvenskan i foppoll, eller andra stolpiller. Tycker allt sporthateri är lite väl extremt, det är trots allt ett slags kulturevenemang som väldigt många tycker om. Fast jag har all förståelse för att folk tycker det är likgiltigt hur det går i OS, eller helt saknar intresse för det. Gudarna ska veta att jag saknar intresse för mängder av TV-program oavsett om det handlar om Idol-tävlan, eller andra glamour- och kändisförhärligande serier.