Oj, glömde ju helt bort min "rapport" från Gunnebo!
Jo vi var där fredagen 25 juli, det var jättefint! Vi gick både guidad slottsvisning och guidad trädgårdsvisning, båda var intressanta. Idéträdgårdarna blev jag väl sådär förtjust i, ska jag erkänna, men köksträdgården var jättefin och inspirerande! Även stilträdgårdarna är fina. Det jag gillade mest vara alltså inte det som är gjort speciellt för Göteborgs Lustgårdar, men Gunnebo är helt klart värt ett besök både nu och efter utställningen! Deras ekologiska lunchbuffé rekommenderas varmt, hur gott som helst!! Glassen gick inte hellar av för hackor i värmen...

Fera: Göteborgs Lustgårdar är en utställning i samarbete mellan Liseberg, Botaniska, Trädgårdsföreningen och Gunnebo. Den håller på 28 juni-28 september. Alla anläggningarna har speciella arrangemang för utställningen, både tillfälliga och nya men som ska bli permanenta, som idéträdgårdar, nya delar i trädgårdarna, utställningar om hur det var förr o är nu, mm. Du kan läsa mer på www.goteborgslustgardar.se.
Gunnebo slott är ett 1700-talsslott med stora trädgårdar, köksträdgård,stilträdgård o engelsk park. Ligger i Mölndal söder om Göteborg, det går buss dit. gunneboslott.se
Kulturarvskortet gäller tom maj 2009, läs mer på www.svensktkulturarv.se.
För boende i Gbg rekommenderar jag Turistbyrån, de är jätteduktiga... (har själv jobbat där

) www.goteborg.com
Liten trädgård i nordöstra Göteborg, zon 2.
Kika gärna in på min blogg! www.timjanoakleja.wordpress.com