Var på utflykt med min make och plötslig bad jag honom STANNA! Jag sprang ut från bilen över byavägen och in på en gård och njööööööt. Jag stod under en stor ek och en stor ask i zon 7
Senare under dagen träffade jag en man från byn (Knaften) som var pensionär och han berättade att när han var liten och gick i skolan så klättrade barnen i den eken.
Paret som planterat den hade enligt honom tagit med sig plantor från södra Sverige och i dag 2008 har vi en ek och en ask i zon 7 som är över 70 år. Så lycka till Mayamaraya!
Mellan Lycksele och Bjurholm finns det även andra ekar som jag hittat och det är inte lika stora som den i Knaften ännu – men stora som fullvuxna rönnar är de!
Flytta en ek har jag aldrig gjort. Men om det är samma regler som gäller för andra träd så borde väl en rotskärning ske ca 1 år före flytten. Då får eken chans att bilda många nya och små rötter. Om du vill flytta eken nästa höst efter bladen fallit så vore det nog läge med att kapa rötterna nu. Det kanske även går att flytta den till våren innan bladen slagit ut - då får den hela sommaren på sig att rota sig.
Ovan är vad jag lärt mig och hoppas att det kan vara till nytta!