CITAT (Preussen @ 12-08-2008, 11:13)

kollade in på din blogg och uppskattar verkligen dina projekt och odlarglädje.
som det ser ut på bilderna odlar du direkt i rabatten och jag undrar varför du inte odlar i kruka? jorden blir snabbare varm vilket gynnar odlingen, speciellt så långt norrut.
sen så undrar jag givetvis om du luftade ungarnas boll vilket är ett rättmätigt straff på en diabolisk handling

Tack så mycket för din uppskattning!
Jo, jag visste att det skulle bli tufft så odla chili i rabatt, men jag gjorde det av flera anledningar:
*För att se om chilin klarar av att odlas i rabatt i norrland. Något den uppenbarligen klarar, även om man kanske ska vänta med utplantering till Juli isåfall. Jag körde 250 liter jordblandning i den redan befintliga jorden och planterade ~20 plantor. I dagsläget växer de med stor styrka och buskighet.
*Alla krukor jag hade var hinkar i olika färger och former och dom vägrade min sambo mig att använda pga fulheten

*Lathet, snålhet och ingen tillgång på bra odlingskrukor. Jag hittade inte alls de krukor jag sökte när jag väl letade. De enda jag hittade var för små krukor på plantagen som var på tok för dyra.
*Jag tyckte det skulle vara coolt med en hel rabbat full med chilis i olika färg och form

-Som tur var har jag nu hittat de ultimata chilikrukorna: 20 liters murbrukshinkar. De är svarta och tillverkade i ett kvalitativt material som går att jobba i. Jag borrarde 20-30 små hål med borr för dränering i varje kruka jag köpte. De har en perfekt storlek för en planta och kostar bara 20.-/styck. Dessa krukor används till min odling på jobbet.
Angående ungarnas attentat så fick jag en urpsykning på dom. Efter att ha sparkat in bollen(utan att överdriva) 50 gånger på 2 dagar på min gård och sprungit sönder min häck(överlägset högst, bredast och finast i området) som dom använde som fotbollsmål och sedan knäckt min hydro-habanero så brast det:
Nu får ni sluta spela fotboll på min tomt. Ni förstör häcken och har brutIT AV MIN HABANERO! VET NI HUR MYCKET ENERGI JAG HAR LAGT NER PÅ DEN? VET NI HUR MYCKET DEN ÄR VÄRD!!! GE FAN I ATT SPELA FOTBOLL HÄR, GÅ NÅGON ANNANSTANS!!!Sedan gick jag in och kände mig 30 år äldre än jag egentligen är, men resten av mina älsklingar har inte blivit utsatta för några mer fotbollsterrorister, så det var värt det