Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Sticklingsföröka buskar och träd, Går det?
          Platinum
          Inlägg 12-08-2008, 19:42
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2 212
          Medlem nr: 16 777

Som jag förstått det rätt så är nu den rätta tiden på året för att sticklingsföröka vedartade växter.

Någon som gjort det med Rosenhagtorn eller Forsythia? Hur går man lämpligen tillväga?

--------------------
          Ooops!

Fotobloggar och Makrofotobloggar gör jag när jag inte gör annat. Titta in om du har lust.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Ingrid Zon3
          Inlägg 12-08-2008, 20:03
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 1 228
          Medlem nr: 5 153

Forsythia har jag testat med framgång och lite självförvållad motgång. Du kan sätta flera sticklingar i samma kruka, tryck ner dem utmed krukkanten (fast i jorden) så brukar det ta sig bäst. Jag brukar ta vanlig såjord. Och har aldrig knipsat topparna som MariaS skriver, utan jag klipper av dem så de blir lagom höga. Trorockså benhårt på att man ska klippa av den nedre delen av sticklingen så att snittet hamnar precis under en nod.

Jag lät sticklingarna stå ute i halvskugga i krukan hela vintern. När vårvintern kom och jag såg att alla sticklingarna knoppades blev jag så lycklig att jag satte fram krukan mot en södervägg. Vilket fick till följd att alla utom två tvärdog. Så skippa att ta fram dem i solen, låt dem stå kvar i skuggan. De två plantor som överlevde denna behandling är inne på sin tredje växtsäsong nu, små prydliga buskar... smile.gif

--------------------
          Erfarenhet är värdelöst, du har den alltid strax efter att du behövde den.

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-07-2025, 06:02

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon