CITAT (WingDing @ 12-08-2008, 21:24)

å SNÄLLLA lägg ut fler bilder på den hydro odling gärna bygg å konstruktions bilder om man vill sätta upp en själv gärna med info typ pump luft luftsten gödning.
Mvh Fredrik
Vad kul att du är intresserad av att starta en chili-hydro. Jag har tyvärr inga bilder från när jag byggde min nuvarande tank, men det är faktiskt ganska enkelt. Det svåraste är att hitta en lämplig container. Jag letade runt överallt innan jag hittade vad jag letade efter. Jag ville ha en som rymde 4-6 plantor och var på mellan 40 & 60 liter. Kravet är att containern måste vara i ett material som du kan klippa/skära i för att göra hål för nätkorgarna och till syreslangen och att locket hamnar något så när nära nivån på din näringslösning. Det sistnämnda är säkert inget krav men det känns tryggare i början när plantorna inte har så mycket rötter som gör att de kan nå ner! Jag hittade äntligen min tank på k-rauta för 200.-
Jag gjorde 4 hål i locket på tanken som var lite mindre än nätkrukorna. Det ska vara riktigt på gränsen. Nästan så de åker ner men ändå så de sitter säkert

När rötterna börjar bildas kommer nätkrukorna att kilas fast ordentligt i locket. Jag använder lekakulor för att låta plantan ha något att bilda rötter kring och förhindra ljusinsläpp.
Mitt i tanken gör jag ett litet hål. Lagom stort för att slangen ska gå igenom. Jag gjorde först ett försök med att göra massor av hål på en syreslang och sedan fästa slangen i botten av containerna i några varv med limpistol. Det funkade aldrig riktigt bra så jag tog en ny slang, fäste en keramisk syresten som jag satte lertyngder på. Sådär, hydron var klar!
Du kan använda vilken luftpump som helst egentligen. Jag använder 150 literspump till en tank på 45 liter och det funkar bra. Tidigare har jag kört den i andra behållare och en gång i en så liten som en 2 liters glassförpackning. Du behöver alltså inte vara rädd att kräma på med för mycket luft! Något sånt här duger bra och kostar inte alls mycket:
http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum...aquael_627.htmlVad det gäller näring så är det bara att följa förpackningens rekommendation. Kör på ett välkänt märke typ HESI. Man klarar sig bra med en veg och en blom-näring men om man vill och har råd kan man köpa till alla möjliga saker för att maximera sin skörd. Jag använder mig av blom och veg och ett tillskott som heter super vit.
Vad gäller syresten så kan du egentligen använda vad som helst som bugglar till ytan, men man vill ju helst ha fina bubblor
http://www.akvariumbutiken.se/luft_luftpum..._elite_608.html Nätkrukor kan du antingen köpa från någon odlingsbutik eller tigga från djuraffären. Djuraffären använder nätkrukor till sina vattenväxter och kastar bort dessa.
Lycka till!
Det blir mer bilder på hydron när det växt lite. Ska passa på att få med några på tanken då också