Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Varmkompost, kylan har ställt till det
          Annika zon 4
          Inlägg 14-01-2003, 13:41
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 89
          Medlem nr: 255

Min varmkompost har tyvärr pga av sjukdom inte blivit väl omhändertagen. Detta har lett till att den fysit till. Finns det något jag kan göra för att få igång processen, eller är det kanske ingen ide så länge det är vinter.

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          Cilla
          Inlägg 16-01-2003, 00:10
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 9 115
          Medlem nr: 126

Annika,
          Inga dumma frågor alls. Visst, färsk gödsel, särskilt blandad med halm, är absolut bästa kickstarten (både för frusen och ny kompost). Är den utblandad med strö eller spån ger den inte mycket bättre start än vad grönsaker gör.

Temporär kompost inomhus för att toppstarta en utekompost kan du göra endast genom att samla varierat material, hålla lite kallt, ställa fram så att dem blir varm innan du slänger på den och värma lite till genom att hä'lla varmt vatten i den. Spar inomhus till dess du har så att det räcker för ett par cm i kompostlådan, eller längre om du kan och det inte börjar ruttna inomhus.

Kompost som du kan hålla längre inomhus kan du starta genom att ta lite av gammal kompost, gödsel eller utomhusjord (på humusrikaste, mullrikaste stället) och blanda med mycket finstrimlade grönsaker. Använd en större lerkruka eller liknande - plasthink har en tendens att göra innehållet klabbigt och äckligt. Lägg lock på som inte tillsluter 100%, men det behöver inte vara stora lufthål alls. Sköt sedan som vanlig utomhuskompost, dvs blanda grönsaksrens od med kolrika produkter (bruna löv, tidningspapper, oblekt/ofärgat toapapper, strö) och se till att komposten är fuktig. Skär renset i mindre bitar än du gör utomhus, vänta med animaliska restprodukter till dess den kommit igång.

När jag bodde i lägenhet hade jag en stor kruka och en amfora inomhus för kompostering. Med kompostmask (de vandrade aldrig ut trots att de blev många) gick nedbrytningen oerhört snabbt, och jag kunde till och med lägga räkskal i dem utan minsta lukt utöver mulldoften när man lyfte på locken. Nedbrytningen blev så effektiv att jag inte behövde tömma komposterna mer än till våren (två personers förbrukning och ganska mycket grönsaksätande). Inte en fluga eller larv hann utvecklas.

--------------------

Citera

Inlägg i den här tråden
          Annika zon 4   Varmkompost   14-01-2003, 13:41
          KURT   Eftersom det bara är bakterier i en varmkompost så...   14-01-2003, 14:07
          Gossen Ruda   Tänke bara dela med mig av min erfarenhet. En varm...   15-01-2003, 18:53
          Cilla   En helt genomfrusen kompost kan vara bra att få ig...   15-01-2003, 19:39
          Annika zon 4   Toppstarta? Kan det fungera att ge...   15-01-2003, 22:56
          Annika zon 4   Hur startar jag en temporär kompos...   15-01-2003, 23:00
          Cilla   Jo just det ja - se till att kompostbehållaren du ...   16-01-2003, 00:14
          Annika zon 4   :P Tack alla trevliga och hjälpsamma "själar...   16-01-2003, 09:59
          oldwolfie   ja nu så ska jag banne mej skaffa en inomhuskompos...   16-01-2003, 10:33
          Sassa   hejsan! :) Jag komposterar ute i en oisolera...   16-01-2003, 10:36
          Annika zon 4   Nu har jag varit ut och "jobbat" lite me...   16-01-2003, 13:51
          Sassa   Jag har också undrat vad man gör med kattbajs. Det...   16-01-2003, 14:43
          KURT   Har man en varmkompost , med en hög temperatur, så...   16-01-2003, 14:55
          oldwolfie   jag har varit ute o plockat hästlort(ganska färsk ...   16-01-2003, 15:39
          Annika zon 4   Vad jag undar är om det är olika ...   16-01-2003, 16:55
          Cilla   Toxoplasmos orsakas av den encelliga parasiten Tox...   16-01-2003, 17:46
          Annika zon 4   :P Tack Cilla. Du är fylld av kunskap. Jag har jus...   18-01-2003, 15:12
          oldwolfie   ska bara tala om att min kompost s...   04-03-2003, 16:31

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 23-07-2025, 14:53

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon