Annika, Inga dumma frågor alls. Visst, färsk gödsel, särskilt blandad med halm, är absolut bästa kickstarten (både för frusen och ny kompost). Är den utblandad med strö eller spån ger den inte mycket bättre start än vad grönsaker gör.
Temporär kompost inomhus för att toppstarta en utekompost kan du göra endast genom att samla varierat material, hålla lite kallt, ställa fram så att dem blir varm innan du slänger på den och värma lite till genom att hä'lla varmt vatten i den. Spar inomhus till dess du har så att det räcker för ett par cm i kompostlådan, eller längre om du kan och det inte börjar ruttna inomhus.
Kompost som du kan hålla längre inomhus kan du starta genom att ta lite av gammal kompost, gödsel eller utomhusjord (på humusrikaste, mullrikaste stället) och blanda med mycket finstrimlade grönsaker. Använd en större lerkruka eller liknande - plasthink har en tendens att göra innehållet klabbigt och äckligt. Lägg lock på som inte tillsluter 100%, men det behöver inte vara stora lufthål alls. Sköt sedan som vanlig utomhuskompost, dvs blanda grönsaksrens od med kolrika produkter (bruna löv, tidningspapper, oblekt/ofärgat toapapper, strö) och se till att komposten är fuktig. Skär renset i mindre bitar än du gör utomhus, vänta med animaliska restprodukter till dess den kommit igång.
När jag bodde i lägenhet hade jag en stor kruka och en amfora inomhus för kompostering. Med kompostmask (de vandrade aldrig ut trots att de blev många) gick nedbrytningen oerhört snabbt, och jag kunde till och med lägga räkskal i dem utan minsta lukt utöver mulldoften när man lyfte på locken. Nedbrytningen blev så effektiv att jag inte behövde tömma komposterna mer än till våren (två personers förbrukning och ganska mycket grönsaksätande). Inte en fluga eller larv hann utvecklas.
--------------------
|