Om vi pratar vanliga vilda vresrosor nu så kan de klippas ner helt på våren om man vill. De blommar på årsskotten. Eller så kan man låta bli att klippa helt och hållet också. Eller bara gallra ur. Eller klippa ner helt med några års mellan rum. Vresrosor blommar mer eller mindre kontinuerligt utan att man putsar bort blommorna. Dessutom är de så taggiga så man låte gärna bli...
Mina blommar fortfarande, så just nu har jag både vita och rosa blommor och oranga nypon i buskarna. Vresrosor har väldigt dekorativa nypon som brukar uppskattas av småfåglarna. Klipper man bort blommorna får man förstås inga nypon. De är inte ympade så de behöver inte planteras djupare än vilken buske som helst. Och visst kan du plantera nu och lägga kompostjorden uppepå sedan när du får den. Hos mig blir de runt metern höga om man låter dem vara. Sen viker de ut sig och blir rätt breda. Den skjuter en hel del rotskott också så den kan bli bred med tiden om man tillåter den att växa som den vill. Doftar gott gör den också. Så här beskrivs den i
Virtuella floran