Hur, eller om, katter tänker vet jag inte om jag har någon uppfattning om. Men reagerar gör de. Mina två tar aldrig med byten in här i radhusområdet. Men när vi hade landställe var det annat. Honkatten kom in med minst ett byte varje natt, jamade och la bytet under sängen. Ofta åt hon upp det sedan jag fått beundra det - och henne. Om jag låtsades sova hoppade hon upp i sängen och lät sig inte ignoreras. Jag brukade också tacka nej och då åt hon upp det själv, oftast.
Hankatten kom in med byten mer sällan, tack och lov, för alla hans byten levde och levererades direkt upp i sängen. Sen satt han och log medan jag försökteundvika att få vettskrämd gnagare under täcket, hua.
Båda katterna, men speciellt honan, är rätt hårt präglade på mig för att vara katter. Jag försökte i alla fall se det som att de erbjöd mig att äta först av ren "artighet". Och jag upprepade att tack men det är verkligen inte nödvändigt. Så minskade det för att sedan ta slut. Jag säger inte att det var orsaken, men man kan ju prova

.
Ett annat alternativ kan ju vara att vänja katterna vid att vara inne på nätterna.