Okej. Verkligen tråkig händelse, då förstår jag hur du menar. Nej, jag tycker inte heller det är kul att släppa ut främmande organismer som förstör ekosystem. Jag kände mig rätt kluven när jag räddade livet på en katt och hon sen tog fåglar. Hade jag låtit katten avlivas som det var meningen så hade jag ju räddat fåglar istället.
Det jag reagerade på var: "Katter dödar inte möss och råttor på något trevligt sätt heller. Jag föredrar att döda mössen med gift som gör att de förblöder." Musen vill inte dö alls om den själv får välja. Om den ändå måste dö vill den nog slippa plågas. Men en räv fångar ju också möss, vad vill du göra åt det? Människor dödar inte möss för att äta dem, varför tar de sig då den rätten egentligen? OBS jag vet knappt själv var jag tycker gränsen går. Det är okej att utrota AIDS-viruset, tycker t.o.m. jag. Och andra sjukdomsalstrande bakterier och virus. Och fästingar? Getingar? Stadsduvor? Oliktänkande människor? Jag tror att var och en drar sin personliga gräns någonstans, och även om det kanske låter som dubbelmoral att döda fästingar och låta kossor leva, så är det så jag gör för att det känns rätt för mig. Och jag är vegetarian, inte vegan.
--------------------
Det ska gå.
|