Certifierad Trygg e-handel

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Sökresultat för

Produkter

Kategorier

Visa alla resultat

Välkommen som gäst ( Logga in | Registrera )

> Övervintra olivträd
          ewahedström
          Inlägg 08-08-2008, 08:10
          Länk hit: #1

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 18 101

Har ett tämligen stort olivträd som jag nu ska övervintra för tredje året. Förra våren vissnade alla blad, helt torra, och alla blad föll av. Det har nu under sommaren vuxit ut en ny fin krona. Vad kan tänkas ha hänt? Hur undviker jag att samma sak händer i vinter igen?

Citera

Nytt inlägg
          Svar
          ewahedström
          Inlägg 18-08-2008, 09:19
          Länk hit: #2

Medlem
          Antal inlägg: 2
          Medlem nr: 18 101

Tack för ditt svar! Intressant men förvirrande.... Det jag tidigare hört är att olivträd inte tål frost och ska stå inomhus i ca 5-10 gr över vintern. Olika sortsers oliver eller olika åsikter??

Citera
          Alexander-VG-zon...
          Inlägg 18-08-2008, 09:32
          Länk hit: #3

Medlem
          Antal inlägg: 23 015
          Medlem nr: 6 358

CITAT (ewahedström @ 18-08-2008, 09:19) *
          Tack för ditt svar! Intressant men förvirrande.... Det jag tidigare hört är att olivträd inte tål frost och ska stå inomhus i ca 5-10 gr över vintern. Olika sortsers oliver eller olika åsikter??

oliver växer vilt där det blir frost i naturen . och odlas även på högre höjd och i mellersta medelhavsområdet där det blir frost under vintern just för att det gör att oliven blommar bättre . den blommar utan frost men desto mer om den utsätts för lite frost . och med skydd på vintern kan man även odla oliver ute i zon 1-2 i Sverige .

annars så tar man ut dom tidig vår ute ( när det är runt +10c ) sedan tar man in dom igen på hösten-vintern efter ett par frostnätter och då övervintrar man den sedan inne i en temp på +1c +10c och ljust . när du tar ut den på våren och den har fått frukt eller blommor så måste du ta in den för blommorna och frukten tål inte frost .

Citera

Skriv svarNytt inlägg
          1 användare läser den här tråden just nu (1 gäster och 0 anonyma medlemmar)
          0 medlem(mar):

Enkel version Datum och tid: 27-06-2025, 18:17

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon