CITAT (amaira @ 18-08-2008, 13:01)

Heja Gunilla T! Gillar din tråd och dina inlägg.

Instämmer med allt (så sen har jag inget mer att skriva

)
amaira
Jan, jag har stor respekt för dina kunskaper när det gäller surjordsväxter men när det gäller miljöfrågor står vi nog långt ifrån varandra.
Vetenskap och allmänt tyckande - ja det borde vara skillnad men historien visar att det begåtts stora misstag även i vetenskapens namn.
Exemplet DDT -han som uppfann medlet - en schweizare tror jag det var fick Nobelpriset i kemi (1948?) för sina upptäckter och nu trodde man att alla problem i jordbruket var lösta. DDT var så ofarligt att man kunde koka soppa på det..
Hormoslyr - hur var det med ofarligheten där? Om jag inte minns fel så var det många av arbetarna som sprutade hormoslyr längs banvallarna och som sedermera drabbades av cancer? Vetenskapen hade garanterat att det var ofarligt, medlet är numera förbjudet.
Och nu har Monsanto lanserat undermedlet glysofat, helt ofarligt enligt deras propaganda och reklam men man bör hålla i minnet att de två ggr avslöjats med att förfalska laboratorieresultat och åtalats och dömts för detta.
Källa; Hem ljuva Hem trädgård nr 7 2007. Enligt samma artikel misstänks glysofat kunna störa fortplantningen hos människor och djur.
Det är väl det som är det stora problemet - att vi litar på de som har ett ekonomiskt intresse i att deras produkter säljs och att vi ännu inte sett de långsiktiga konsekvenserna och då är det försent.
Om nu dessa medel är så ofarliga som du hävdar, vatten kallade du det visst, då är det väl motsägelsefullt att kräva någon form av utbildning eller kontroll av vem som köper, hanterar eller sprider medlen. Vatten är ofarligt.. så länge det är rent iaf!
Jag betvivlar inte kompetensen i din familj - själv är jag bara en glad en amatörodlare som är rädd om naturen och det som lever där men ibland konsulterar jag kemiingenjören i min familj.