Nu tog du väl nästan i så du fick ont i magen, Cilla? Min uppgift om att glyfosfat inte tas upp av rötter är så gammal att jag glömt var jag läst den men än så länge har det stämt för mig. Jag har nämligen egen erfarenhet av glyfosfatanvändning till skillnad från andra som bara vidarebefordrar andras uppfattning. Än så länge har jag inte funnit något som säger att Monsantos uppgifter är felaktiga.
Möjligen är det så att olika växtrötter kan söka kontakt men att det skulle vara vanligare än att grenar gör det säger ingenting eftersom naturlig luftympning är extremt ovanligt. Bara tanken på att växterna skulla ympa sig samman för att kunna begå kollektivt sympatisjälvmord är ganska löjlig. Tänk bara på sannolikheten för att: växtrötterna verkligen har kontakt, att denna rotkontakt används för att utbyta substanser och att det i så fall skulle överföras tillräckligt med glyfosfat för att skada nästa träd. Miljömaffiansk skrämseltaktik.
Mitt råd är: kapa stammarna nära eller under markytan, pensla på Roundup. Lägg sen över lite jord och glöm hela saken. Ev plantera ny häck efter ett tag.
--------------------
Mera Japan-pop åt svenska folket AKB48と日本を発見するには、長い時間に起こった最高のことです
Straight for ever. Cogito, ergo sum.
|