Cancerogen mat, tja, det borde väl vara -åtminstone- det som är cancerogent för människan. Eller?
Ja, mitt mögliga bröd jag matar fåglarna med är hembakat! Inte det från butiken med en massa E-nummer, och med transfetter (anses numera orsaka en del cancer har jag för mig), det som irriterar den moderna människan; när brödet möglar! (Kul att se att kakor från ÖB med oändlig överlevnadstid i skafferiet bara ratas av organismerna i den slutna komposten). Hos oss möglar köpe-brödet lika fort som det hem-bakade. Därför att vi köper friskt bröd, hoppas vi. Men godast är alltid det enkla hem-bakade, som man kan variera i oändlighet! (Vill nån ha grund-receptet på detta enkla bröd som varken kräver bakmaskin eller knådande eller kladd med händerna, så fråga bara!)
Om hästar vore vilda, och hade brist på mat; tror jag nog de hade även ätit möglig mat. Kanske de hade även ätit halvmögligt bröd, även om annan tillgång fanns? Eller inte? Vem vet?
Likväl gäller det väl andra varelser, såsom t ex fåglar. En talgoxes liv beräknas till ca 2 år i genomsnitt. En del kan leva en herrans massa år, om bara förutsättningarna är rätt; dvs tillgång till mat, icke angrepp av rovdjur, icke angrepp av parasiter, virus eller liknande, milda vintrar eller tillgång till värme och energi under tuffa sådana. Så vad som än händer så tror jag att vi matare i det långa loppet håller upp livslängden på de små liven nån promille... Allt hänger ihop serdu! Man kan tro att man skämmer bort fåglar och ekorrar... Men om du vet mer om dessa liv, så vet du också att de lever, och överlever tack vare sin medfödda instinkt! De halv-råa lingonen ratas av alla! Men däremot har ekorrarna börjat samla; de planterar solrosfrön överallt, helt utan schema ser det ut som. Men när automaten är tom och magen inte är mätt, ja då går de redan på gamla gömmor! De mögliga brödbitarna hamnar uppe i en grenklyka av en gran! Tro mig; det är fantastiskt att se!
Jag vet inte vad du vet om mögel och cancer och hästar, och om sambandet med att mögel orsakar cancer hos alla levande organismer... Hästar är inga vilda djur, mig veterligen, som lever av den vilda naturen, som fåglar och ekorrar gör. Hästar äter delvis foder levererade från stora industriella bolag? Vad tillsätts där i den maten? Varför är mögel så cancerogent för hästar? Mögel på vilken mat? Det naturliga höet utan tillverkade gödningsmedel och besprutning? Eller mögligt konstgödslat, besprutat likadant? Vilket mögel pratar du om?
Glädjas kan vi alla iallafall idag, när vi kan läsa att konstgödning börjar bli för dyrt pga oljepriset,; man återgår mer och mer till naturgödsel! Dofta kommer det att göra!
|