Hittade tyvärr inte numret till Tungelstaboden på Eniro, råkade inte passera Granngården heller, så jag vet inte deras kilo-pris. Vad var kilopriset där, Malvia?
Hos City-gross Bromma fanns bara fågelfröblandning kvar, men köpte 2 påsar a 5 kg = 10 kg ca 80 kr. Dvs ca 8 kr/kg. Hittade ren solrosfrö på Coop Bromma. 1 påse/2,5 kg. Köpte 2 = 5 kg för ca 80 kr = ca 16 kr/kilot. Rätt dyrt förmodar jag... Men det är det väl värt! Får väl blanda fågelfröblandningen med solrosorna! Men problemet är ju att sist jag köpte fågelfröblandningen, för länge sedan, satt åtminstone några arter och sållade ut allt annat utom solrosfrö! (tyvärr innehåller fröblandningen även solros, så lika bra att blanda ut den med mera solros!). Ackackack..... ;-)
Kul historia Bambis vän! (Vet du varför gammalt korv-bröd aldrig möglar? Läs alla E-nummer så vet du...) Kul när man kan särskilja nårga av dem! Hos oss har vi bara döpt två ekorr-ungar; Mongo och Gömmar-Nisse! Mongo är den som sitter på marken under automaten och äter nedfallna frön, istället för besväret att klänga i automaten (smart eller lat?). Han är mörkare än alla andra, och far som en vessla sidledes på tallstammen när de jagar varann, olikt de andra. Gömmar-Nisse är mycket rödare och ljusare, var den som började hamstra/plantera solrosfrön först. Sen finns en gömmare till, men det kan vara Mongo... Svårt att se, det var 4-5 ungar här i början...
Jo, vi har haft en rätt kul talgis-unge här; som pep konstant och förföljde sin förälder med en frenesi som hette duga! Det var kraftigt PIPPIPPIPPIPPIPPIPPIP som hördes överallt i alla riktningar, var de än befann sig, den stackars föräldern och "Pippippip". Jo, vi vet att den kom ur en av våra holkar, det hördes likadant i holken! Missade tyvärr ut-trädet, fast jag bevakat holken så... Numera har vi hemma ett uttryck för tjat: PIPPIPPIPPIPPIPPIPPIP!
Sen har vi ju "de fyras gäng", ett gäng grönisar som alltid kommer samtidigt. Ibland med ett gäng yngre nykomlingar så de är uppåt 12-15 st, men sen emellanåt bara de 4!
Ska bli sååå kul att imorgon få bjuda på solrosfrö igen, och soligt ska det bli, blir väl sittandes där hela dagen, istället för alla "måsten"! Men men... ibland får man offra sig! ;-)
|