Jag blir mer och mer konfunderad! Jag har lärt mig att aldrig ge mögligt bröd till fåglarna. Jag har också lärt mig att inte mata fåglarna året runt eftersom det finns tillräckligt med mat åt dem i naturen ändå under "sommarhalvåret" och att man bara gör dem en björntjänst genom att mata dem.
Dessutom har jag fått mig intutat att solrosfrön är bra för dem pga fettinnehållet. En del av våra småfåglar vill dessutom ha hampafrön ( tex domherre ) som är ännu fetare
Jag hittade en länk här som jag inte vet hur pålitlig den är, så nu får ni som verkligen är fågelexperter här på Odla komma till hjälp. För inte vill då jag behandla alla småfåglar fel när jag matar dem på vintern
http://64.233.183.104/search?q=cache:b4hcm...;cd=9&gl=seVad för slags mat?Fåglarna tycker om många sorters mat, bara den inte är möglig eller salt
. Salt mat vintertid kan vara dödligt då fågeln måste kompensera saltintaget med vätska vilket kan vara svårt på vintern. De flesta
fåglar tycker om solrosfrön, vilket är viktig
föda speciellt under svåra köldperioder på grund av sitt höga energiinnehåll...........
edit: Blev nåt fel vid kopieringen
Redigerat av Gillan: 20-08-2008, 09:49
F.d. ev. geni som numer dessutom...........är rökfri☺ /Gillan,zon 3-4
De enda som aldrig misslyckas är de som aldrig försöker!