Hej,
Slänten vetter upp mot ett risigt allmänningsområde som ligger ovanför vår tomt, där står en massa gamla risiga enar och viltväxande snår. Avsikten med slänten är att dels göra ett vackert avslut av vår tomt och dels slippa se riset och snåren bakom. Så av dina olika kriterier kan man väl säga att det skall skydda mot att se det som idag syns bakom, inte insynsskydd i normal mening alltså, inget område för barn alls, ätbart inte i prioritet, estetiskt och doftande är av hög prioritet, jämn blomning från maj-sept önskvärt med blandat innehåll, då detta är ytterliggare ännu en plantering på vår stora tomt behöver den inte vara arbetskrävande mer än nödvändigt, därav vår tanke med markväv+täckbark, vindskydd/skugga behöver det inte ge.
Det gör ingenting om det egentligen bara blir markarbetet som blir klart under denna säsongen (röjning, ny jord, väv och täckbark) för själva planteringen får gärna komma i lugn tank allteftersom, MEN, vi vill vara säkra på vilket växtval vi vill anpassa jordmån och jorddjup efter...därför vill vi veta hur vi skall förbereda marken. Kanske blir det inte planterat någonting i år, men då skall det ändå vara rätt gjort tills den dagen vi väl kommer hem från plantskolan...spaljen bakom har jag börjat fundera över om jag skall grunda på armeringsjärn fästa i kraftiga markfästa trästolpar, de är starka, ser inte klumpiga ut, låg kostnad och jag tror att dom täcks relativt snabbt av exempelvis klätterhortensia, det verkar förövrigt som om fler här inne rekommenderar klätterhortensia än bokharabinda? Läget är som sagt helt i sol och det är inte helt i lä utan det kan blåsa en del uppför vår kulle. Söderläge, lä från väster/norr och öster.
--------------------
Hälsar
"Trädgårdsmannen"
|